رعایت اخلاق در رسانه ضرورت دارد؛

رسانه با از دست دادن مخاطب جریمه می شود

کد خبر : 64264 سه شنبه 14 بهمن 1399 - 09:33:56

مرتضی حیدری اخلاق رسانه‌ای را یک امر حرفه‌ای عنوان و تاکید کرد: «رسانه‌ای که اخلاق رسانه‌ای را رعایت نمی‌کند مخاطبش را از دست می‌دهد و این دردناک ترین چیز برای یک رسانه است.»

مرتضی حیدری گوینده خبر و مجری درباره ضرورت رعایت اخلاق در رسانه‌ها عنوان کرد: اخلاق رسانه بیش از اینکه یک امر اخلاقی و اجتماعی باشد، یک امر حرفه‌ای است؛ در واقع شما به لحاظ حرفه‌ای مکلف هستی که یکسری اصول و قواعد را در اجرای برنامه و در تعامل با مهمانان و رویکردهای برنامه رعایت کنی و اگر این‌ها را رعایت نکنی، دو جنبه  به وجود می‌آید؛ یکی جنبه عمومی و اجتماعی است. در واقع جامعه مخاطبان از شما گریزان می‌شوند و شما سرمایه اجتماعی‌ خود را از دست می‌دهید که برای یک رسانه این بزرگترین جریمه و دردناک ترین اتفاق است.

او ادامه داد: یک جنبه هم جنبه قانونی قضیه است که بر اساس قوانینی که در هر جامعه‌ای وجود دارد، امکان دارد شما به دلیل اینکه اصول حرفه‌ای گری را در اجرای برنامه یا در تعامل با مهمان برنامه رعایت نکرده اید، محکوم شوید. البته این موضوع در تمام کشورها با یکدیگر متفاوت است و به قوانینی مدنی و حقوقی هر کشوری بستگی دارد. اگر شما اصول حرفه‌ای ‌را رعایت نکنید ممکن است که افراد و یا سازمان‌ها با شما برخورد کنند.

حیدری با تاکید بر اینکه مرز میان اخلاق و قانون در جوامع مختلف متفاوت است، در این زمینه توضیح داد: در بعضی جوامع همه چیز سفت و سخت به قانون و مجازات سپرده می‌شود و در بعضی از جوامع عمدتا به اخلاق و منش اجتماعی و فردی برگردانده می‌شود.

این مجری و گوینده خبر به حرف هایش اضافه کرد: مورد اول که مربوط به قضاوت اجتماع و جامعه است و اینکه مخاطب از شما رویگردان می‌شود، خیلی مهم تر از موضوع حقوقی قضیه است. هر رسانه‌ای برای این تاسیس می‌شود که سیاست‌ها و اهدافی را دنبال کند؛ برای اداره یک رسانه هزینه‌های اجتماعی، مالی و سیاسی سنگینی باید پرداخت شود. اگر رسانه مخاطب نداشته باشد، انگار دارایی‌اش را در جوی آب ریخته است. چون شما برای مخاطب می‌نویسی، حرف می‌زنی و برنامه اجرا می‌کنی؛ اگر مخاطب از رسانه گریزان شود و رسانه نتواند رضایت مخاطب را فراهم و مخاطب را نسبت به خودش وفادار کند، نقض غرض کرده است؛ بنابراین رسانه برای اینکه بتواند سیاست ها و اهداف خود را از طریق یک مخاطب وفادار در جامعه دنبال کند، باید مخاطب را جذب کرده، راضی نگه داشته و به خود وفادار کند. رسانه باید بتواند اصول حرفه‌ای اداره یک برنامه رسانه‌ای و نحوه تعامل با مهمان برنامه را رعایت کند.

 

حیدری با بیان اینکه هم مجری و هم رسانه به لحاظ حرفه‌ای، قانونی و اخلاقی مکلف هستند اصول و قواعد را رعایت کنند، با بیان مثالی در این زمینه ادامه داد: وقتی فردی مهمان یک برنامه‌ می‌شود، یک شخصیت حقیقی و یک شخصیت حقوقی دارد؛ این آقا یا خانم در وهله اول پدر یا مادر است و انسانی دارای حقوق اجتماعی است و در وهله دوم مسوولیتی در کشور دارد. شما اگر می‌خواهید با این آدم بحث و گفت‌وگو کنید، صرفا باید درباره مسوولیت دولتی‌اش با او صحبت کنید. فقط در همان چهارچوب باید صحبت شود. شما حق ندارید به شخصیت حقیقی طرف اهانت کرده و شخصیت حقیقی‌اش را مورد پرسش قرار دهید. حق ندارید وارد زندگی خصوصی‌اش شوید و حرفی را بزنید که به اعتبار و وجهه اجتماعی یا خانوادگی‌اش لطمه‌ای وارد کند. تفکیک این‌ها یکی از پایه‌های اساسی اخلاق‌ رسانه‌ و اخلاق حرفه‌ای است که حتما باید رعایت شود.

مجری مناظره های انتخاباتی در تلویزیون، رعایت احترام مخاطب را هم از دیگر اصول اخلاق رسانه‌ای دانست و گفت: یکی دیگر از پایه‌های مهم اخلاق رسانه و اخلاق حرفه‌ای که هم مجری و هم گردانندگان رسانه باید به آن خیلی متعهد و پایبند باشند، رعایت احترام مخاطب است؛ همان طور که ما احترام مهمان را حفظ می‌کنیم احترام مخاطب را هم باید حفظ کنیم. احترام مهمان به این معنی نیست که مجیزگوی او باشیم بلکه این است که با رعایت ادب و اصول اخلاق حرفه‌ای هر جامعه‌ای، سوالات صریح و جدی مخاطبان را در حوزه مسوولیت مهمان از او بپرسیم. احترام به مخاطب هم بدان معناست که برای وقتی که برای دیدن برنامه ما یا مطالعه رسانه ما صرف می‌کند، ارزش قائل شویم. مطالعه داشته باشیم. سوال به جا مطرح کنیم و مطالبه گر جدی باشیم. مطالبی را در اختیار مخاطب قرار دهیم که به آن‌ها احتیاج دارد و سطح دانش و آگاهی مخاطب را نسبت به موضوع بالا ببریم که اجرایی کردن این ها زحمت زیادی هم دارد.

 

منبع:ایسنا

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
نظرات شما

نظرات شما

متن *

[کد امنیتی جدید]