به همت سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان؛

پنجمین دوره سلسله نشست‌های «موانع توسعه گرشگری الکترونیک» برگزار شد

کد خبر : 64153 یکشنبه 14 دی 1399 - 11:54:49

پنجمین دوره سلسله نشست‌های صنعت گردشگری با موضوع موانع توسعه گردشگری الکترونیک به صورت وبیناری در جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری سینا پرس اصفهان پنجمین دوره سلسله نشست­ های صنعت گردشگری با موضوع «موانع توسعه گردشگری الکترونیک»، صبح امروز با حضور دکتر فریبا یوسفی معاون آموزش و پژوهش مرکز علمی­ کاربردی سیتی­‌سنتر و کارآفرین برتر گردشگری، محسن قاسمی مشاور بازاریابی الکترونیک در صنعت گردشگری، دکتر غلامرضا قجاوند مدیر گروه نیازسنجی و مطالعات فرهنگی واحد صنعتی اصفهان و سعید افتادگان فعال صنعت گردشگری، در سالن جلسات جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان و به همت سازمان دانشجویان این واحد برگزار شد.

یوسفی در ابندای جلسه با بیان مفهوم گردشگری الکترونیک به معنای سفر و گردشگری در بستر تجارت الکترونیک اظهار داشت: گردشگری الکترونیک، ابزارهای گردشگری را برای ما مهیا می­‌کند و گردشگری مجازی تنها بخشی از این ابزارهاست، همچنین عوامل متعددی به ما اجازه نمی­‌دهد تا در طول عمر همه جهان را مشاهده کنیم و گردشگری مجازی به ما این امکان را می­‌دهد در کوتاه‌­ترین زمان و با کم‌ترین هزینه بتوانیم مکان­‌های بیشتری را به صورت مجازی مشاهده کنیم.

وی اضافه کرد: تولید محتوای گردشگری الکترونیک توسط فعالین گردشگری، اغلب به صورت تقلیدی است و از ابزارها به درستی استفاده نمی‌شود. همچنین عدم اتحاد در برند­سازی، شکاف بین حوزه گردشگری و فناوری و اطلاعات، عدم فعالیت به بهانه تحریم­‌ها، مسائل دیگری است که باید در راستای رفع آن قدم برداشت.

معاون آموزش و پژوهش مرکز علمی کاربردی سیتی­‌سنتر با بیان اینکه باید با تولید محتوا خود را در عرصه جهانی به شکل واقعی نشان دهیم خاطر نشان کرد: محتوای تولیدی نباید افراطی باشد و یک مکان بی‌کیفیت را بیش از حد خوب نشان ندهیم و نه یا ارائه محتوای بی‌­کیفیت از یک مکان خوب، تفریطی عمل کنیم.

یوسفی ایام شیوع بیماری کرونا را فرصتی برای تقویت زیرساخت­‌های گردشگری الکترونیک دانست و عنوان کرد: از آنجایی که در طول شیوع این بیماری وضعیت مالی مردم دستخوش مشکلات اقتصادی قرار گرفته، یکی از شاخصه­‌های مهم در گردشگری، هزینه سفرها بعد از پایان همه‌گیری کرونا است. پیش‌­بینی می­شود مردم در آن زمان سفرهای گران قیمتی را انتخاب نخواهند کرد و گردشگری الکترونیک می تواند با برنامه‌ریزی صحیح، سهم ویژه­‌ای از این بازار را به خود اختصاص دهد.

این کارآفرین برتر گردشگری ضمن آرزوی روزهای خوب برای صنعت گردشگری اذعان کرد: گردشگری در دوران همه‌­گیری بیماری کرونا به مانند فنری جمع شده است که پس از این ایام با نیروی زیادی رها خواهد شد و می­‌تواند قوی تر از قبل به نتیجه مطلوب برسد.

 

یکی از مشکلات حوزه گردشگری عدم آگاهی از رفتار مخاطب است

قاسمی ضمن توصیه به فعالین گردشگری در خصوص تولید محتوا اظهار داشت: برای جلوگیری از تکراری شدن یک مکان برای گردشگران باید قدم‌­های جدی برداریم تا سفرهای متناوب شکل بگیرد، این اقدام می‌­بایست با تولید محتوا به خصوص تولید ویدیو انجام پذیرد.

وی افزود: تبلیغات غیر واقعی از منابع برون مرزی، گردشگران خارجی را در خصوص امنیت ایران دچار تردید کرده است که تولید محتوا و انتشار آن در بستر فضای مجازی اهمیت ویژه­‌ای در رفع این نگرش­‌ها دارد.

مشاور بازاریابی الکترونیک در صنعت گردشگری با بیان اینکه راه اندازی وب سایت در حوزه گردشگری جایگاه ویژه­‌ای دارد تصریح کرد: بیان این مطلب که باید همه چیز خوب شروع شود صحیح است اما برخی مواقع این ایده‌­آل گرایی باعث از دست رفتن زمان مناسب برای اجرای اهداف می­‌گردد و باید زمان را مدیریت کرد.

قاسمی اذعان داشت: یکی از مشکلات حوزه گردشگری عدم آگاهی از رفتار مخاطب است که این امر در فضای مجازی به راحتی قابل تحلیل و بررسی است و برای رسیدن به اهداف می­‌بایست محتواها متناسب با مخاطب و فضای بارگزاری آن، تولید شود.

وی در پایان توصیه کرد: بنگاه­‌های گردشگری می­‌بایست علاوه بر روش­‌های سنتی تبلیغات، به سمت استفاده از ابزارهای روز دنیا گرایش پیدا کنند و با ارئه راهکار از موانع موجود عبور کنند.

دکتر قجاوند با دسته بندی عوامل مهم عدم تحقق گردشگری الکترونیک به ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی اجتماعی و زیرساختی اظهار کرد: عوامل فرهنگی اجتماعی در بحث گردشگری می‌­بایست به صورت جدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. مقاومت فردی و سازمانی در مقابل تغییر زندگی به سمت دیجیتالی شدن یکی از عوامل فرهنگی اجتماعی گردشگری الکترونیک است که باید فرهنگ سازی شود.

وی نبود بینش و نگرش صحیح از گردشگری الکترونیک توسط مردم و حتی برخی از مسؤولان را مشکل جدی دانست و ادامه داد: رفتار زاییده نگرش و نگرش زاییده بینش است، زمانی که ما در مورد موضوعی اطلاعات کسب می­‌کنیم، در مورد آن بینش حاصل می‌­شود سپس با بینش در مورد آن موضع‌­گیری و جهت­‌گیری خواهیم کرد که نتیجه‌­اش، نگرش است و نگرش درباره یک موضوع باعث می­‌شود تا ما در راستای آن، جهت‌گیری و حرکت کنیم و با آگاهی بخشی در خصوص گردشگری الکترونیک می‌توان بینش افراد را تغیر داد که در نهایت منجر به رفتار می‌شود.

مدیر گروه نیازسنجی و مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان موانع فرهنگی اجتماعی عدم تحقق گردشگری الکترونیک را به دو بخش عوامل خاص و عوامل عام تقسیم کرد و عنوان کرد: در بخش عوامل عام، همه مشکلات فرهنگی موجود در تحقق دولت الکترونیک و نیز تجارت الکترونیک، به گردشگری الکترونیک تعمیم داده می‌­شود و در بخش عوامل خاص، مشکلات فرهنگی موجود در گردشگری سنتی مانند توجه بیشتر به شکل گردشگری، نسبت به محتوای آن، به گردشگری الکترونیک هم تعمیم یافته است.

وی ضعف در بازاریابی، وقوع تأخر فرهنگی، ضعف در مدیریت فرهنگی، فرهنگ فردی و سازمانی آغشته به محافظه کاری و مقاومت با تغییر و تحول، کثرت نگری فکری در سیاست‌گذاری گردشگری و... از دیگر عوامل فرهنگی اجتماعی عدم تحقق گردشگری الکترونیک دانست و گفت: تغییر ذائقه فرهنگی مردم به صورت بخشنامه­‌ای و ناگهانی امکان پذیر نیست بلکه باید از سیاست­‌های تشویقی به صورت تدریجی، هدفمند، مستمر و منظم استفاده کرد.

سعید افتادگان فعال گردشگری ضمن ابراز نگرانی در خصوص شرایط فعلی پیش آمده برای فعالین گردشگری اظهار داشت: باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق در خصوص گردشگری الکترونیک، بستری برای فعالیت در شرایط خاص ایجاد کرد تا این تجربه تلخ اقتصادی تکرار نشود.

وی با بیان اینکه تنوع برنامه‌­های کاربردی در ایران باعث سردرگمی و تردید می شود افزود: طراحی و معرفی یک اپلیکیشن جامع و قوی راهکار حل این مشکل است، از طرفی نظارت متخصصین و مسؤولین قانونی باعث افزایش سطح کیفیت و امنیت آن خواهد شد.

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
نظرات شما

نظرات شما

متن *

[کد امنیتی جدید]