سرپرست دانشگاه استادفرشچیان:

ارتقای وضعیت جامعه بر اساس پژوهش یک آرزوی محال است

کد خبر : 64109 چهارشنبه 26 آذر 1399 - 15:11:58

به گفته یک پژوهشگر؛ کمی گرایی، تمرکزگرایی و گلخانه عمل کردن در علم تیشه به ریشه فضای آموزشی و پژوهشی کشور زده است. دانشگاه ‌ها ضرر زیادی در این باره هم زده اند و هم دیده اند.

بهمن نامور مطلق،سرپرست دانشگاه استاد فرشچیان و دانشیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، به مناسبت هفته پژوهش در گفتگو با سینا پرس اظهار کرد: ما در راستای جریان سازی در عرصه علم و پژوهش چندان موفق عمل نکرده ایم.

معیار سنجش ما اقتصاد، سیاست، هنر و اخلاق در جامعه است که پژوهش باید در خدمت این مولفه‌ها باشد؛ متاسفانه تاکنون چنین اتفاقی در جامعه ما نیفتاده است. در حقیقت ارتقای وضعیت جامعه ما بر اساس پژوهش یک آرزوی محال بوده است همچنین این امر باعث بهبود وضعیت اقتصادی و اخلاقی جامعه نشده است.

وی افزود: دانشگاه در راستای کاربردی شدن پژوهش در جامعه به هدف خود نرسیده است و گفتنی است، چنین وقایعی در عرصه آموزش و پژوهش جای بررسی دارد.

نامور مطلق گفت: شکاف بزرگی در این زمینه وجود دارد در واقع برای عملی شدن و کاربردی شدن پژوهش در جامعه باید المان هایی را رعایت کنیم که تاکنون حتی نسبت به آنها شناخت هم نداشته‌ایم. قدم نخست برای اینکه بتوانیم تغییر ایجاد کنیم این است که در امر جریان سازی پژوهش صادقانه رفتار کنیم یعنی بر اساس نیازهای بومی کشور اقدامات پژوهشی را به ثمر برسانیم. 

به گفته این استاد دانشگاه، ما همیشه به دنبال چاپ مقاله با ضوابط و نیازهای پژوهشی دیگر کشورها بوده ایم و توجهی به نیازهای بومی کشور نداشته ایم.  

دانشیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی گفت: عنوان گرایی بودن یکی دیگر از معضلات در زمینه پژوهشی ماست. باید گفت، مقالات به درد جامعه ما نمی‌خورد و ما نتوانستیم بحران های کشور خود را حل کنیم. اینجاست که باید گفت پژوهش های ما به به حل مشکل نمی انجامد. چراکه همواره  به صورت گلخانه‌ای عمل کرده ایم و به دنبال علومی رفتیم که برای سفره های مردم مهم نیست.

وی گفت: کمی گرایی، تمرکزگرایی و گلخانه عمل کردن تیشه به ریشه فضای آموزشی و پژوهشی کشور زده است دانشگاه ‌ها هم ضرر زیادی در این باره هم زده اند و هم دیده اند. 

نامور مطلق با اشاره به دیگر آفت موجود در فعالیت های پژوهش محور گفت: مدرک گرایی هم دیگر آفت پژوهش در کشور ما است. همچنین نیازسنجی استانداردی درباره توزیع رشته ‌ها در سطوح مختلف انجام نشده است؛ اینگونه است که تعداد فارغ التحصیلان از افراد  با تجربه بیشتر است. 

وی افزود: کارآفرینی و مساله محور بودن ارکان اساسی نسل جدید دانشگاه‌ها است. ایراد اصلی مروبط به ساختار کلانی است که تنها دانشگاه ها از آن رنج نمی ‌برند بلکه دیگر ارگان ها و سازمان های مرتبط با پژوهش و آموزش هم تحت شعاع این و ساختار کلان قرار گرفته اند.

گزارش:مهتاب دمیرچی 

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
نظرات شما

نظرات شما

متن *

[کد امنیتی جدید]