دستاوردی جدید از محققان؛

استفاده از نانو ذرات برای تشخیص ویروس های مهلک

کد خبر : 56905 سه شنبه 29 فروردین 1396 - 23:00:42

همانند تمام عوامل بیماری زای دیگر، هرچه نوع ویروسی که موجب عفونت شده است زودتر شناسایی شود, درمان بیماری کارآمدتر خواهد بود. تست هایی که هم اکنون برای تشخیص ویروس ها مورد استفاده قرار میگیرند دقیق هستند اما به زمان زیادی و افراد متخصص نیاز دارند.

به گزارش سیناپرس به نقل از زیست فن؛ محققان موفق به ایجاد سیستمی متشکل از ۲ نوع نانو ذره شده اند که می تواند به سرعت و با دقت بالا وجود ویروس ابولا و یا آنفولانزایH7 را تشخیص دهد. یکی از نانو ذرات، AuNPs میباشد که حامل پروب هایی است که از نمونه های ویروسی که قرار است تست شود مشتق شده است. نانو ذرات بعدی UCNPs هستند که با برخورد به لیزر قرمز, نور سبز را از خود منتشر می کنند. این نانو ذرات به پروب های اختصاصی ویروس ابولا و یا آنفولانزای H7 متصل می باشد.

نحوه عملکرد این سیستم به این شکل است که اگر ویروس آنفولانزایH7 و یا ابولا در نمونه ها حضور داشته باشند, دو نوع نانو ذره گفته شده با هم بر هم کنش کرده, مانع از نشر نور سبز از UCNPs می شود. این فر آیند زمان کمی طول میکشد (مثلا در مورد ویروس آنفولانزا ۲ ساعت زمان میبرد) و میتواند کمّی نیز بشود.

محققان با قرار دادن ۲ نوع نانو ذره مذکور بر روی یک بستر حاوی حفره های نانویی توانستند میزان دقت این سیستم را تا یک فمتو مولار افزایش بدهند. این دقت برای درمان ویروس ابولا بسیار حیاتی است.

تمرکز تیم تحقیقاتی بیشتر بر روی سیستمی است که بتواند همه ی تیپ های ویروس آنفولانزا را به صورت همزمان تشخیص دهد.

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

متن *