گزارش تصویری از استانداردهای زیست محیطی و زیرساخت های شهری

بدترین شهرهای جهان برای زندگی

کد خبر : 56004 شنبه 12 فروردین 1396 - 11:21:32

موسسه بین المللی مرسر در آخرین فهرست خود به معرفی بهترین و بدترین شهرهای جهان از منظر استانداردهای زیست محیطی و زیرساخت های شهری پرداخته است که در این فهرست شهر وین در صدر و شهر بغداد در انتهای جدول قرار دارند.

امروزه با رشد جمعیت انسانی و روند صنعتی شدن جوامع، شاهد رشد کلان شهرها در گوشه و کنار جهان هستیم که این رشد فیزیکی شهرها لزوما به معنی توسعه یافتن نبوده و در برخی موارد در کشورهای فقیر و توسعه نیافته، صرفا به شکل تراکم انسانی در مناطق شهری دیده می شود که خود تراکم انسانی بدون وجود بسترهای شهری، عواقبی از قبیل زاغه نشینی، افزایش آمار جرم و جنایت و کاهش سطح بهداشت و رفاه و ... را در پی دارد.

یکی از مواردی که به طور خاص از سوی کارشناسان  مرکز مرسر به آن پرداخته می شود، بحث استانداردهای زیست محیطی و زیر ساخت های شهری است که نقش مهمی در شرایط محیطی شهرها ایفا کرده و آن ها را برای زندگی مطلوب یا غیر مطلوب می کند.

موسسه مشهور مرسر (Mercer) که سه دفتر مرکزی آن در شهرهای نیویورک؛ لندن و سنگاپور قرار دارند طی نوزده سال گذشته به طور سالانه به بررسی شرایط و رده بندی کیفیت زندگی مردم شهرهای مختلف جهان پرداخته و فهرست های مختلفی را بر اساس شرایط این شهرها منتشر می کند. در این فهرست ها می توان به مواردی همچون گران ترین ، ارزان ترین، با کیفیت ترین شهرهای جهان و .... رو به رو شد. یکی از مواردی که به طور خاص از سوی کارشناسان این مرکز به آن پرداخته می شود، بحث استانداردهای زیست محیطی و زیر ساخت های شهری است که نقش مهمی در شرایط محیطی شهرها ایفا کرده و آن ها را برای زندگی مطلوب یا غیر مطلوب می کند. در فهرست سال جاری این موسسه، شهر وین در صدر با کیفیت ترین شهرهای جهان از نظر استانداردهای زیست محیطی قرار گرفته و شهر بغداد در قعر این فهرست دیده می شود. در بین کشورهای موجود در انتهای این فهرست، عمدتا کشورهای آفریقایی، آسیائی و آمریکای لاتین دیده شده و البته لازم به ذکر است که در این رده بندی موارد متعددی از قبیل نسبت تراکم جمعیت به زیر ساخت های شهری و امنیت، سطح بهداشت، خدمات اجتماعی و آموزشی و ... مورد توجه قرار داشته و برخی از شهرها که پیشتر دارای جایگاه مناسبی در فهرست بودند، به دلیل شرایط جنگی و تخریب ناشی از آن طی سال های اخیر در انتهای این فهرست قرار گرفته اند. در آخرین فهرست منتشر شده از سوی سازمان مرسر این شهرها در انتهای جدول استانداردهای زیست محیطی و زیرساخت های شهری قرار دارند:

• شهر کوناکری در کشور گینه

منبع: tass

ترجمه: احسان محمدحسینی

کودکان زاغه نشین در شهر انجاما پایتخت کشور چاد

no-alt

تراکم جمعیت و عدم وجود زیر ساخت های شهری از مهمترین مشکلات ساکنین شهر خارطوم پایتخت کشور سودان است.

no-alt

شهر بغداد پایتخت کشور عراق طی سه دهه گذشته همواره شاهد جنگ های داخلی و خارجی بوده و این موضوع تاثیری بسیار نامطلوب در شرایط این کلان شهر داشته است.

no-alt

کینشاسا در کشور کنگو که مردم مناطق حاشیه آن از حداقل زیر ساخت های شهری محروم هستند.

no-alt

تراکم انسانی بدون وجود بسترهای شهری، عواقبی از قبیل زاغه نشینی، افزایش آمار جرم و جنایت و کاهش سطح بهداشت و رفاه و ... را در پی دارد. نمایی از شهر کوناکری در کشور گینه

no-alt

رشد فیزیکی شهرها لزوما به معنی توسعه یافتن نبوده و در برخی موارد در کشورهای فقیر و توسعه نیافته، صرفا به شکل تراکم انسانی در مناطق شهری دیده می شود . نمایی از شهر برازاویل، مرکز کشور کنگو

no-alt

یک بارندگی ساده در شهر صنعا پایتخت کشور یمن که در سال های اخیر درگیر جنگ های داخلی و خارجی است می تواند به این شکل شرایط عادی زندگی را مختل کند.

no-alt

خرابه های ناشی از جنگ در شهر دمشق که روزگاری یکی از شهرهای زیبای منطقه محسوب می شد.

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

متن *