"مگس‌پران"را بهتر بشناسیم

کد خبر : 38874 دوشنبه 10 خرداد 1395 - 11:54:22

برخی مواقع با چشم اجسام شناوری می‌بینیم، اما زمانی که دقت کرده تا جزئیات آن را مشاهده کنیم ناپدید می‌شوند. این مورد معروف به مگس‌پران(muscae volitantes) به معنای توهم نوری رنجش‌آوری است که در درون کره چشم تحت شرایط خاص ایجاد می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس آلرت، اما این اجسام شناور و درشت در چشم از کجا آمده‌اند؟ اجسام شناور اشیاء ریزی هستند که درون کره چشم و به صورت سایه بر شبکیه چشم، بافت حساس انتهای چشم ایجاد می‌شوند.این اجسام خارجی ذرات شکسته شده درون بدن همچون پروتئین‌های بافتی، سلول‌های خونی قرمز و یا پروتئین هستند که درون مایع زجاجیه ژل مانند قرار می‌گیرند. این ماده برای پر کردن فضای بین عدسی و شبکیه است.به دلیل کنترل حرکات توسط مایع مذکور و حرکات کره چشم و نگاه کردن به اطراف سعی در تمرکز بر آنها دارید.

اگر شما بخواهید نگاه دقیق‌تری برای درک شکل این اجسام داشته باشید باید آنها را برخلاف جهت مشاهده کنید. اما همچنان شما برای درک بهتر آنها در ستیز خواهید بودید.اگر هرگز این موضوع را تجربه نکرده‌اید، حتما سوسو زدن نور هنگام نگاه کردن به آسمان را تجربه کرده‌اید. این مورد نیز دقیقا مشابه مگس‌پران است.

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

متن *