پزشکی

چرا بعضی حیوانات به اندازه هم نوعانشان باهوش نیستند؟

به نظر می رسد داشتن حافظه خوب و توانایی حل مشکلات به حیوانات نیز مانند انسان ها قدرت تطبیق خوبی می دهد.

اینترلوکین ۲۲ کلید درمان اختلالات متابولیک

در گزارشی که در مجله Nature چاپ شده است، ارتباط بین اینترلوکین ۲۲ و اختلالات متابولیک مورد بررسی قرار گرفته است.

آلزایمر در موش درمان شد

با وجود اینکه تمام مطالعات آزمایشگاهی بر روی حیوانات با هیجان سرکوب شده خوانده می شود و در برخی از موارد تا فاز انسانی آزمایش فاصله زیادی دارند مطالعه جدیدی که در دانشگاه پزشکی ییل(Yale) انجام شد نشان می دهد که با یک دوز از یک ترکیب دارویی، بیماری آلزایمر یک موش کاملا خوب شده است.

نسل جدید داروی ضد شیزوفرنی با عوارض جانبی کمتر در راه است

پژوهش جدید منتشر شده ای نشان می دهد دسته جدیدی از داروها می توانند ضمن کاهش مشکلات ناشی از شیزوفرنی، عوارض به مراتب کمتری به همراه داشته باشند.

فعالیت های عصب همیشه بر اساس جریان خون مشخص نمی شود

ام آر آی یکی از آزمایشاتی است که بر اساس جریان خون نتایج را مشخص می کند. به عبارت دیگر نتیجه صحیح ام آر آی با تغییرات جریان خون در سلولهای مغزی به دست می آید. اما آزمایشی جدید نشان می دهد گاهی اعصاب مغز بدون هیچ نشانه ای از تغییرات جریان خون به فعالیت مشغول می شوند.

نقش موثر موسیقی بر یادگیری کودکان

بر اساس پژوهش ارائه شده در صد و بیست و دومین نشست سالانه انجمن روانشناسی آمریکا، یاد گرفتن نواختن ساز یا آواز خواندن، می‌تواند قدرت یادگیری زبان و مطالعه را در کودکان افزایش دهد.

تعیین جنسیت از نگاه پزشکی

تشخیص سریع بیماری آب سیاه با تصویربرداری اپتیکی

رییس انجمن علمی اپتومتری ایران گفت: تشخیص بیماری آب سیاه (گلوکوم) در گذشته فقط از طریق گرفتن فشار چشم و میزان بینایی بیماران میسر بود اما امروزه با روش های تصویربرداری اپتیکی می توان بیماری آب سیاه را سریعتر تشخیص داد.

فواید پنهان واکسیناسیون

تابستان امسال، اریتره، ساحل عاج و نیجریه به لیست در حال رشد کشورهایی که نوزادان واکسن پنومونی، مننژیت و دیگر بیماری های کشنده توسط پنوموکوکوس باکتریوم( استرپتوکوکوس پنومونیه) دریافت می کنند، افزوده می شوند. پنومونی از دلایل مرگ و میر اصلی در کودکان در کشورهای کم درآمد است. طبق آماری که سازمان بین المللی واکسیناسیون در ژنو (GAVI) اعلام کرده است واکسیناسیون از سال ۱۳۸۹(۲۰۱۰) تا پایان امسال حدود ۵۰۰،۰۰۰ نفر را از مرگ حتمی نجات داد.

بخش کوچکی از مغز عامل پیش بینی های منفی است

برخی افراد ذهنی فاجعه ساز دارند و به خاطر اینکه بدترین احتمال ممکن را در مسایل پیش روی خود مجسم می کنند، معمولاً رفتار اجتناب گرانه را در زندگی خود در پیش می گیرند. به تازگی دانشمندان انگلیسی توانستند بخشی از مغز که عامل این وضعیت است را بیابند. این بخش که هابنولا (Habenula) نام دارد، قسمتی بسیار کوچک در مغز است که اندازه آن حدود نصف یک نخود است. این بخش پیش بینی های منفی را دنبال کرده و در نهایت موجب کاهش انگیزه فرد برای ادامه مسیر می شود.