یک میلیارد نفر در دنیا به کمبود ویتامین D مبتلا هستند

یک-میلیارد-نفر-در-دنیا-به-کمبود-ویتامین-D-مبتلا-هستند
کد خبر : 61761
عضو انجمن تغذیه آمریکا و بنیانگذار و مدیر نخستین مرکز تغذیه انترال (گاواژ) و پرنترال در ایران گفت: بر اساس پژوهش های صورت گرفته از سوی دانشگاه هاروارد آمریکا، بیش از یک میلیارد نفر در دنیا به کمبود ویتامین D مبتلا هستند.

ویتامین د یا ویتامین D  یکی از ویتامین ‌های لازم برای بدن و از ویتامین‌های محلول در چربی است، که به رشد و استحکام استخوان ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند.

این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌ ها کمک می‌ کند.

ارتباط کمبود ویتامین D به ایجاد و وخیم تر شدن بسیاری از بیماری ها

منبع اصلی دریافت این ویتامین منابع حیوانی مثل ماهی ساردین، شیر و تخم مرغ، نور آفتاب است، کمبود این ویتامین باعث پوکی استخوان در کهنسالی می ‌شود.

به منظور اطلاع از چگونگی و میزان دریافت ویتامین D به سراغ دکتر حسین جزایری متخصص تغذیه و رژیم درمانی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، بنیانگذار و مدیر نخستین مرکز تغذیه انترال (گاواژ) و پرنترال در ایران و عضو انجمن تغذیه آمریکا رفتیم تا توضیحاتی در این اراتباط ارائه دهد.

دکتر حسین جزایری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در استان خوزستان توصیه هایی برای تغذیه سالم ارائه داد و اظهار کرد: همه باید مراقب ویتامین D بدن خود باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: بر اساس پژوهش های صورت گرفته از سوی دانشگاه هاروارد آمریکا، بیش از یک میلیارد نفر در دنیا به کمبود ویتامین D مبتلا هستند.

عضو انجمن تغذیه آمریکا در همین ارتباط توضیح داد: بسیاری از افرادی که در دنیا به کمبود ویتامین D ابتلا پیدا کردند در شهرها به ویژه در شهرهای مدرن جهان زندگی می کنند.

بنیانگذار و مدیر نخستین مرکز تغذیه انترال (گاواژ) و پرنترال در ایران با اشاره به عواقب کمبود ویتامین D در بدن خاطرنشان کرد: کمبود این ویتامین به ایجاد و وخیم تر شدن بسیاری از بیماری ها ارتباط دارد.

نوزادان از بدو تولد تا 12 ماهگی باید روزانه 10 میکروگرم دریافت کنند

وی با طرح این سوال که ما باید روزانه چقدر ویتامین D دریافت بکنیم؟

تصریح کرد: توصیه های تغذیه ای این چنین می گوید که نوزادان از بدو تولد تا 12 ماهگی باید روزانه 10 میکروگرم دریافت کنند.

دکتر جزایری درباره دیگر افراد جامعه نیز عنوان کرد: تمامی افراد چه آقان و چه خانم از یک سالگی تا سن 70 سالگی باید به طور روزانه روزانه 15 میکروگرم ویتامین D جذب کنند تا به بیماری های مرتبط با کمبود این ویتامین مبتلا نشوند.

نویسنده کتاب رژیم های غذایی و کاهش وزن؛ زیبایی، سلامتی و تناسب اندام در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با سالمندان نیز تصریح کرد: همه افراد یالای 70 سال نیز روزانه باید 20 میکرو گرم ویتامین D دریافت کنند تا سالم بمانند.

پژوهشگر مرکز تحقیقات ملی اسپانیا درباره منابع خوب دریافت ویتامین D نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این ویتامین در غذاها و لبنیاتی مانند شیر و ماست وجود دارد که افراد می توانند با استفاده از این دو محصول لبنی ویتامین مورد نیاز بدن خود را دریافت کنند.

وی همچنین درباره منابع دیگر دریافت ویتامین D برای بدن نیز اظهار کرد: این ویتامین در ماهی ها از جمله در ماهی هایی مانند سادرین وجود دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکسی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: همچنین جیگر گاو و زرده تخم مرغ نیز جزو منابع مهم ویتامین D محسوب می شوند.