نویسنده کتاب 'جامعه شناسی فیلم' در گفت‌وگو با سیناپرس:

در جامعه شناسی فیلم نگاه تکنیکال وجود ندارد

در-جامعه-شناسی-فیلم-نگاه-تکنیکال-وجود-ندارد-
کد خبر : 61396
سینا پرس : نویسنده کتاب جامعه شناسی فیلم گفت: جامعه شناسی فیلم زیرشاخه ای از جامعه شناسی است که ارتباط محتوای فیلم ها با شرایط اجتماعی که در آن تولید و مصرف می شوند را بررسی می کند.

احسان آقابابائی، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان و نویسنده کتاب 'جامعه شناسی فیلم' که در انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان به چاپ رسیده است، در گفت‌وگو با خبرنگار سیناپرس اصفهان در معرفی این کتاب اظهار کرد: در این کتاب فیلم‌های بسیار زیادی به عنوان فکت استفاده شده است، ولی مشخصا فیلم های قبل از انقلاب همچون گنج قارون، آقای هالو، صبح روز چهارم و فیلم های مترسک در دهه 60، آواز تهران در دهه 70، مهمان مامان در دهه 80 و دربند، ابد و یک روز و  فروشنده در دهه 90، در فصل های این کتاب به صورت جامع تحلیل شده است.

عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان در رابطه با تعریف جامعه شناسی فیلم گفت: جامعه شناسی فیلم زیرشاخه ای از جامعه شناسی است که ارتباط محتوای فیلم ها را با شرایط اجتماعی که در آن تولید و مصرف می شوند را بررسی می کند.

وی اضافه کرد: در ایران تقریبا از دهه 70 علاقه به مطالعه محتوای فیلم شروع شده است  و کتاب جامعه شناسی فیلم در راستای همین علایق نظری است. و هدف این کتاب در درجه اول برای دانشجویان جامعه شناسی است که  با این گرایش آشنا شوند و بعد از آن برای افرادی که به فیلم علاقه دارند و می خواهند ارتباط محتوای فیلم با جامعه را بدانند.

آقابابائی در خصوص آکادمیک بودن جامعه شناسی فیلم بیان کرد: جامعه شناسی فیلم جزء عنوان‌های رسمی است که در دنیا تدریس می‌شود ولی در سال‌های اخیر بیشتر به صورت علم  بین رشته‌ای مطرح می‌شود و صرفا مطالعه جامعه شناسی فیلم نیست و با روان‌شناسی و روان‌کاوی نیز پیوند دارد. در ایران نیز در دانشگاه اصفهان در دوره کارشناسی درسی تحت عنوان جامعه شناسی فیلم و سینما تدریس می‌شود. در بعضی از دانشگا‌های تهران نیز در رشته ارتباطات چنین درسی تدوین شده است.

نویسنده کتاب جامعه شناسی فیلم با شاره به این که با تحلیل فیلم ها نمی شود به قوی یا ضعیف بودن آن ها پی برد، گفت: در جامعه شناسی فیلم نگاه تکنیکال وجود ندارد تا بتوان به لحاظ فرمی فیلم ها را بررسی کرد تا متوجه افت یا قوت فیلم ها شویم، بلکه به دنبال پیدا کردن پدیده‌های اجتماعی‌ای هستیم که در فیلم درجریان است. فیلم های ساخته شده در واکنش به اتفاقات اجتماعی است که در آن دهه اتفاق افتاده است. به عنوان نمونه در دهه 60 که جامعه بخاطر جنگ تحمیلی در انسجام و اتحاد بود در فیلم ها نیز این وحدت دیده می شود. ولی هرچه به سمت دهه 80 نزدیک می شویم خیانت و طلاق در فیلم ها نشان داده می شود.