کد خبر : 8923 شنبه 16 خرداد 1394 - 10:33:40
پزشکی-ترمیمی-به-کمک-درمان-نقص-عضو-می-آید-

پزشکی ترمیمی به کمک درمان نقص عضو می آید

سیناپرس: گروهی از محققان دانشگاه ماساچوست در بوستن آمریکا ، در مقاله ای که در مجله Biomaterials به چاپ رساندند، اعلام کردند که اولین قدم های ساخت عضوهای زیستی مصنوعی را که برای پیوند مناسب هستند را برداشته اند.

بیش از یک و نیم میلیون نفر در آمریکا، دچار نقص عضو هستند . عضوهای مصنوعی، تاکنون پیشرفت های بسیاری در عملکرد و ظاهر داشته اند اما محققان معتقدند که این عضوها همچنان محدودیت های بسیاری دارند.

برخی بیماران در طی 20 سال گذشته، تحت عمل پیوند دست قرار گرفته اند اما این پیوندها معمولا خطرات بسیاری دارند. به طور معمول در این پیوندها  سرکوب سیستم ایمنی انجام می گیرد که خطرات بسیاری را برای بیمار به دنبال خواهد داشت.

این مشکل، اکنون، با جایگزین کردن عضوهای از دست رفته توسط پزشکی ترمیمی حل می شود. در این صورت، پزشکان با استفاده از سلول های بنیادی خود فرد ،بافت یا عضو از دست رفته را به طور مصنوعی در آزمایشگاه تولید می کنند و به خود فرد پیوند می زنند. برای این کار، استفاده از ساختار ماتریکس یا اسکافلد خاصی نیاز است که محققان در حال کار بر روی آن هستند.

محققان توانسته اند تا کنون کلیه ها، کبد، قلب و ریه را با استفاده از این روش در مدل های حیوانی درست کنند و اکنون این کار بر روی دست که پیچیده تر است در حال انجام است.

منبع