کد خبر : 64005 سه شنبه 27 آبان 1399 - 13:09:03
برگزاری-99-عنوان-برنامه-در-هفته-نکوداشت-اصفهان

معاون فرهنگی شهردار اصفهان خبر داد:

برگزاری 99 عنوان برنامه در هفته نکوداشت اصفهان

سیناپرس: معاون فرهنگی شهردار اصفهان گفت: ۹۹ عنوان برنامه به شکل حقیقی و مجازی در هفته نکوداشت اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش سیناپرس محمد عیدی در نشست خبری برنامه‌های روز نکوداشت اصفهان و گرامیداشت روز حماسه و ایثار اصفهان با بیان اینکه برای توسعه پایدار شهری گریز و گزیری نداریم که به اقتصاد فرهنگ توجه کنیم، اظهار داشت: اقتصاد فرهنگ مزیت اصفهان به عنوان جهانشهری پرپیشینه است و می‌توانیم کالاهای فرهنگی و هویتی خود را از طریق اقتصاد فرهنگ به جهان عرضه کنیم.

وی افزود: برای این منظور چاره‌ای نداریم جز اینکه اصفهان دوباره به یک کانون میان‌فرهنگی تبدیل شود و با ایجاد بازارهای متداخل سه سطح ارتباط در حوزه استانی، ملی و جهانی تعریف کنیم. اصفهان از دیرباز چنین نقشی را در مسیر جاده‌هایی مانند جاده ابریشم ایفا می‌کرده است که امیدوارم دوباره به چنین روزی برسیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: اگر جنبه‌های برجسته هنری و فرهنگی خود را منحصر به چارچوب مرزهای جغرافیایی قرار دهیم درخت تنومند خلاقیت فرهنگی و هنری ما کم‌کم پیر و خشک می‌شود، بنابراین نیاز است که در فرآیند دیپلماسی شهری در ابعاد بین‌المللی به طور مشخص‌تر ورود کنیم.

وی ادامه داد: در همین راستا اصفهان به عنوان تنها شهر ایران از ۱۵ تا ۲۰ آبان ماه در بزرگ‌ترین نمایشگاه شرق آسیا (CLIE) در چین در شانگهای شرکت کرد که در غرفه‌ای ۸۰ متری صنایع‌دستی اصفهان را به نمایش گذاشتیم و شبکه «شینهوا» چین نیزبخشی از برنامه‌های خود را به اصفهان اختصاص داد؛ در این نمایشگاه تمبر اصفهان رونمایی شد و شهردار «نانجینگ» درخواست کرد تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری اصفهان منعقد کند که این اقدام در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

کشور چین بازاری قدرتمند برای رونق اقتصاد فرهنگ ایران

عیدی تأکید کرد: کشور چین بازاری قدرتمند برای اقتصاد فرهنگ ما است و حضور ۱۰۰ کشور در این نمایشگاه می‌تواند پل ارتباطی میان اصفهان و سایر کانون‌های فرهنگی و هنری باشد تا بازارهایی که در حوزه اقتصاد فرهنگ از دست ما رفته است را دوباره بازیابیم.

وی با بیان اینکه ریشه اصفهان از زمان جمشید جم و طهمورث دیوبند تاکنون تعریف می‌شود، گفت: بنا بر نگره اسطوره‌ای زایچه شهر اصفهان را در طالع سعد به نام اول آذر یا قوس مشخص کرده‌اند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: همچنین بر اساس اسناد تاریخی باروی شهر اصفهان در اول آذر به اتمام رسیده است؛ سلسله‌های آل‌بویه و صفویان قوس آذر را به عنوان نماد اصفهان می‌شناختند با این تفاوت که صفویان با تلفیق سه نماد و خلاقیت هنری، به نماد اصفهان بعد معنایی وسیع‌تری دادند و از نگاه صرفاً نجومی به معنای متعالی‌تر فلسفی، عرفانی و اخلاقی رساندند.

وی اضافه کرد: از زمانی که هفته فرهنگی اصفهان وجود داشت میان اصفهان‌شناسان این بحث وجود داشت که میان تعیین اول آذر به عنوان روز اصفهان و برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در اردیبهشت ماه تعارضی وجود ندارد، بنابراین در شورای شهر پنجم روز اصفهان به رسمیت شناخته شد و در سال ۹۷ برنامه‌ای سترگ در میدان نقش‌جهان با حضور سفرای کشورهای خارجی و نمایندگان خواهرخوانده‌ها برگزار کردیم اما امسال ویروس کرونا فرصت پرداختن به این روز در ابعاد وسیع را از ما گرفت.

هفته فرهنگی اصفهان با رویکرد گردشگری

عیدی بیان داشت: تشییع ۳۷۰ شهید در اصفهان و همزمان اعزام رزمندگان اصفهانی به جبهه‌ها برای دفاع از مرزهای ایران در روز پرافتخار ۲۵ آبان ماه ۶۱ این روز را به عنوان روز حماسه و ایثار در تاریخ این شهر جاودانه کرده است و این روز به نوعی روز اصفهان هم هست. بنابراین تصمیم گرفته شد که هفته فرهنگی اصفهان در اردیبهشت ماه را با رویکرد گردشگری برگزار کنیم و هفته نکوداشت اصفهان نیز از ۲۵ آبان تا اول آذرماه هر سال برگزار شود.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان تصریح کرد: معاونت فرهنگی شهرداری، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و ۱۵ منطقه شهری به این مناسبت برنامه‌هایی تدارک دیده‌اند که با همراهی اداره ارتباطات شهرداری و با کمک فضای مجازی به اجرای آنها می‌پردازیم.

اجرای ۹۹ عنوان برنامه با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت مجازی و حقیقی

وی اضافه کرد: به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان ۹۹ عنوان برنامه با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت مجازی و حقیقی در شهر برگزار خواهد شد که تمام این برنامه‌ها رویکرد هویتی دارند. بخشی از این برنامه‌ها به مناسبت ۲۵ آبان روز حماسه و ایثار مردم اصفهان برگزار می‌شود که برنامه «شاهد و ناظر»، فضاسازی شهری، دیوار پازلی و ساخت کلیپ و تیزر با موضوع ۲۵ آبان ماه از جمله این برنامه‌ها است. بخش دیگری از این برنامه‌ها نیز با هدف تقویت هویت تاریخی در محلات و در نهایت تقویت هویت شهری در میان شهروندان برگزار خواهد شد.

عیدی اظهار داشت: در این هفته بخشی از گالری شهری تداعی‌گر روز اصفهان و حدود یک‌چهارم این گالری به روز حماسه و ایثار مردم اصفهان دارد. همچنین به طور مشخص شهرداری منطقه هفت به فضاسازی در چهارراه شهید باهنر و پل ۲۵ آبان و از میدان شهدا تا پل چمران پرداخته است؛ اداره ارتباطات سازمان نیز ۲۴۰ تابلوی پایه بتنی خود را به گرامیداشت روز ۲۵ آبان اختصاص داد و اداره ارتباطات شهرداری هم بیلبوردهایی متناسب با این روز در سطح شهر نصب کرده است.

وی افزود: در این هفته ویژه‌برنامه عرضه محصولات فرهنگی سازمان که در طول یک سال تولید شده است در موزه هنرهای معاصر برگزار می‌شود که در قالب بیش از ۱۵۰ اثر در ۲۵ سرفصل و در چهار حوزه شهروندی، گردشگری، اجتماعی و فرهنگی-هنری در طول چهار شب رونمایی خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تاکید کرد: نقشه گردشگری بازار اصفهان، کتاب بازار اصفهان، کتابچه‌هایی در زبان‌های مختلف و بسته ارسالی برای شهرداران خواهرخوانده‌ها شامل صنایع‌دستی اصفهان با موضوع کرونا همراه با پیام شهردار اصفهان از جمله این محصولات در حوزه گردشگری است

نظرات شما

[کد امنیتی جدید]