کد خبر : 63660 شنبه 13 اردیبهشت 1399 - 14:33:07
آنهایی-که-نباید-روزه-بگیرند

روزه داری زیر سایه کرونا؛

آنهایی که نباید روزه بگیرند

سیناپرس: هرچند تاکنون تحقیقات زیادی درباره فواید روزه داری در تقویت سلامت جسمانی انسان ها انجام شده اما امسال شرایط روزه داری بسیار متفاوت است، زیرا روزه داری با تضعیف سیستم ایمنی بدن، خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می دهد.

دکتر کوروش جعفریان، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این خصوص به سیناپرس گفت: در حال حاضر یک سری فاکتورها از جمله تضعیف سیستم ایمنی و کم آبی ریسک ابتلا به کرونا را افزایش می دهد.

معمولا افرادی که توان جسمی ضعیفی دارند، روزه داری شان باعث می شود سیستم ایمنی بدن شان کاهش پیدا کند، به همین دلیل شانس ابتلای آنها به بیماری های عفونی( مانند کرونا ) می تواند در آنها افزایش یابد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی کلینیک تغذیه جهاد دانشگاهی علوم پزشک افزود: مطالعات نشان داده اند که روزه داری در کوتاه مدت باعث کاهش اما در دراز مدت باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، بر همین اساس باید فرد تصمیم بگیرد که آیا شرایط روزه داری در این ایام را دارد یا خیر؟

رئیس بین المللی کالج دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهارداشت: اگر فردی احساس می کند هنگام گرفتن روزه دچار ضعف شدید و بی حالی می شود. همچنین آب بدنش تخلیه کامل شده و تعادلش را کاملا از دست می دهد، می تواند با هماهنگی مراجع تقلیدش که اکثر آنها نیز در چنین شرایطی اجازه روزه داری را به این افراد نداده اند، امسال از گرفتن روزه معاف شوند اما اگر فردی دارای چنین شرایطی نیست و از توان بدنی بالایی برخوردار است، هیچگونه مشکلی با روزه داری ندارد.

این فوق تخصص تغذیه بیان کرد: بسیاری از مبتلایان به بیماری های قلبی- عروقی، کلیوی و افرادی که دارای سنگ کلیه هستند و همچنین مبتلایان به فشار خون و دیابت که هر روز باید دارو مصرف کنند، طبق نظر و مشورت پزشک متخصص شان از روزه داری معاف هستند؛ جدا از بحث کرونا، این افراد نباید روزه بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: کودکان تازه به سن تکلیف رسیده که مشتاق به انجام فرایض دینی هستند نیز نباید در این ایام روزه بگیرند. این گروه از افراد به دلیل اینکه در سن رشد قرار دارند، نیاز بدنی شان نسبت به بزرگسالان متفاوت تر است. عمده این کودکان با روزه داری دچار ضعف و بی حالی شده و سیستم ایمنی بدن شان کاهش پیدا می کند زیرا کودکان در این سن علاوه بر رشد باید گرسنگی را نیز تحمل کنند که شرایط سختی را برای آنها ایجاد می کند.

به گفته جعفریان، این افراد حتی با نداشتن بیماری زمینه ای حتی اگر کاملا شرایط مطلوبی از نظر قد، وزن، میزان رشد و تحمل در مقابل گرسنگی داشته باشند نیز باید تحت مشاوره پزشک نسبت به روزه داری اقدام کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی کلینیک تغذیه جهاد دانشگاهی علوم پزشک گفت: سالمندان از دیگر گروه هایی هستند که حتی اگر هیچ گونه بیماری زمینه ای نیز ندارند باید برای روزه داری در این ایام احتیاط کنند.

 وی اظهارداشت: روزه داری، ضمن تضعف قوای جسمی، سیستم ایمنی بدن سالمندان را نیز تضعیف می کند بنابراین در چنین شرایطی روزه داری این افراد همراه با مخاطره است. در چنین شرایطی توصیه می شود این گروه نیز احتیاط کرده و روزه داری خود را به زمانی که کاملا بیماری کرونا از بین رفت موکول کنند.

کم آبی ریسک ابتلا به کرونا را افزایش می دهد

جعفریان به سیناپرس گفت: در این ایام بسیاری از افراد ممکن است با توجه به بلند مدت بودن زمان روزه داری دچار کم آبی شوند. کم آبی ریسک ابتلا به کرونا را افزایش می دهد از اینرو توصیه می شود روزه داران علاوه بر نوشیدن مایعات زیاد در این ایام، حتما از زمان افطار تا سحر میوه و سبزی نیز به اندازه کافی استفاده کنند؛ مصرف میوه و سبزی باعث می شود که آب در بدن حفظ و الکترولیت ها متعادل شود و فرد در ریسک کم آبی قرار نگیرد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: سبزی ها و میوه ها انواعی از ویتامین ها، املاح و همچنین آنتی اکسیدان ها را دارند. مصرف میوه و سبزی ضمن تقویت سیستم ایمنی بدن، لایه مخاطی یا لایه اولیه پوست را نسبت به ویروس ها، باکتری ها مقاوم می کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی کلینیک تغذیه جهاد دانشگاهی علوم پزشک اظهارداشت: التهاب شدیدی که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا ایجاد می شود، یکی از دلایل اصلی ناتوانی افراد در برابر تحمل بیماری است از اینرو مبتلایان به کووید-19 اگر به اندازه کافی آنتی اکسیدان مصرف کنند، می توانند از ایجاد التهاب بیشتر جلوگیری کنند.

وی بیان کرد: همچنین روزه داران باید در ماه مبارک رمضان پروتئین با کیفیت و با ارزش غذایی بالا استفاده کنند؛ تقویت سیستم ایمنی بدن به دریافت کافی پروتئین بستگی دارد. پروتئین با کیفیت می تواند سیستم ایمنی را تقویت و سلامت پوست را تضمین کند.

رئیس بین المللی کالج دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: سرآمد تمام پروتئین ها تخم مرغ است. توصیه می شود افراد روزه دار در برنامه غذایی خودشان تخم مرغ را بگنجانند. مصرف تخم مرغ ضمن ایجاد احساس سیری، می تواند از تحلیل عضلات نیز جلوگیری کند؛ هنگام روزه داری عضلات تحلیل می روند.

وی گفت: لبنیات نیز سرشار از پروتئین هستند. حبوبات، گوشت سفید مانند مرغ و ماهی نیز منبعی از پروتیئن هستند از اینرو روزه داران باید مصرف لبنیات، حبوبات، گوشت سفید و همچنین مقداری گوشت قرمز را در برنامه غذایی ماه رمضان خود در نظر بگیرند.

به گفته وی، لبنیات، ضمن داشتن منبع پروتئین، سرشار از کلسیم، فسفر و ویتامین D و سایر ویتامین ها هستند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

جعفریان ادامه داد: در میان ویتامین ها، ویتامین D از اهمیت زیادی برخوردار است. هیچ ویتامینی مانند ویتامین D نمی تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. متاسفانه اکنون جامعه ایرانی با کمبود ویتامین D مواجه است و مردم باید به این مساله توجه جدی داشته باشند تا دچار مشکلی در این خصوص نشوند.

وی در پایان گفت: همچنین در این ایام مصرف روغن مناسب نیز بسیار مهم است. پرهیز از استفاده از غذاهای قند دار ساده نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. مردم باید توجه کنند که مبادا در ماه مبارک رمضان بیش از اندازه این نوع مواد غذایی را استفاده کنند زیرا همانطور که خودشان هم اطلاع دارند استفاده بیش از حد مواد قندی ساده نیز همراه با مخاطرات فراوانی است.

گزارش: فرزانه صدقی

نظرات شما

[کد امنیتی جدید]

آخرین ها  | برگزیده ها برترین ها