کد خبر : 63521 شنبه 09 فروردین 1399 - 11:15:30
تزریق-و-رسوخ-نوآوری-در-صنایع-کلیدی-و-مادر-کشور-توسط-دانش-بنیان‌ها

تزریق و رسوخ نوآوری در صنایع کلیدی و مادر کشور توسط دانش بنیان‌ها

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به فروش ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی شرکت های دانش بنیان در سال ۹۸ گفت: اقتصاد دانش بنیان در منظومه اقتصاد کلان کشور از یک اقتصاد خرد یه سمت اقتصاد کلان نیل پیدا کرده است‌.

اسماعیل قادری فر رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  ضمن تبریک سال نو و اعیاد شعبانیه درباره نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری و برنامه ریزی های این ستاد در سال جهش تولید، اظهار داشت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در «سال جهش تولید» برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای توسعه کمی و کیفی فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان تدارک دیده است که این برنامه‌ها در قالب سه راهبرد اساسی در سال «جهش تولید» دنبال خواهد شد.

ایجاد افزایش کمی و کیفی در زیست بوم نوآوری

وی افزود: یکی از اساسی‌ترین راهبردهای ما در این سال افزایش کمی و کیفی زیست بوم نوآوری در کشور است. زیست‌بومی که در طول ۴-۵ سال اخیر نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان، کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌ها توانسته‌اند جهش معناداری پیدا کنند و رنگ و بوی اقتصاد دانش‌بنیان را در منظومه کلان اقتصادی کشور معنادارتر کنند.

فروش ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش بنیان در سال ۹۸

رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان در پایان سال ۹۸ از مرز ۵ هزار شرکت عبور کرده و به رکورد قابل قبول و معناداری در فروش ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی رسیده اند که این نشان‌دهنده این است که کم‌کم مقوله اقتصاد دانش‌بنیان در منظومه اقتصاد کلان کشور از یک اقتصاد خرد به سمت اقتصاد کلان نیل پیدا کرده و به صورت معنادارتری خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: با توجه به مشکلاتی که وجود داشته و دارد بخصوص شدت یافتن تحریم‌های استکبار جهانی، کاهش بهای جهانی نفت، از سوی دیگر طبقات اقتصادی که برای شیوع کرونا در کشور و در اقتصاد جهانی متحمل است باید به این نکته توجه کنیم که همانطور که در طول این سال‌ها به دنبال این بودیم و شعارمان را هم مطرح می‌کردیم راه گذار کشور از تنگناهای سخت اقتصادی تکیه به اقتصاد دانش‌بنیان با عنوان زیربنا و مفهوم اقتصاد مقاومتی است؛ بنابراین راهبرد اساسی ما توسعه زیست بوم نوآوری در کشور است که امیدواریم امسال با قوت و قدرت دنبال کنیم.

تزریق و رسوخ نوآوری در صنایع کلیدی و مادر کشور توسط دانش بنیان‌ها

قادری فر در مورد راهبرد دوم که به موضوع ارتباط نزدیک‌تر و نقش‌آفرینی شایسته‌تر شرکت‌های دانش‌بنیان با بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و صنعت کشور است، اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم جهش تولید را در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور شاهد باشیم ناگزیر به تزریق و رسوخ نوآوری در صنایع کلیدی و مادر کشور هستیم و این امر می‌طلبد که با منطق نوآوری شاهد افزایش سهم تعاملات شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها با بدنه اقتصادی کشور باشیم و به نوعی پیوند عمیق‌تری بین اقتصاد سنتی کشور و بنگاه‌های اقتصادی برای استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان ایجاد کنیم.

رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی درباره راهبرد سوم در سال جهش تولید با توجه به سخنان مقام معظم رهبری، گفت: موضوع مهم حل چالش‌های کلیدی و معضلات اقتصادی کشور با استفاده از ظرفیت زیست بوم و شرکـت‌های دانش‌بنیان است. یعنی اگر ما به عنوان زمینه‌ای در راهبرد اول شاهد توسعه زیست بوم نوآوری در کشور باشیم در گام دوم ارتباط تنگاتنگ و نزدیک‌تری بین شرکت‌های دانش‌بنیان با بنگاه‌های اقتصادی برقرار می‌کنیم. طبیعتاً خواهیم توانست به چالش‌های اقتصادی، مشکلات بنگاه‌ ها و پاسخگویی به نیاز مردم فائق آییم.

وی ادامه داد: براساس سه راهبرد برنامه‌های عملیاتی تعبیه شده تداوم فعالیت‌هایی است که در سال‌های گذشته دنبال می‌کردیم. موضوعاتی مانند رفع گلوگاه‌های صنعتی، گسترده شدن صنعت ماشین‌سازی و نگاه زنجیره‌ای ارزشی ایجاد کردن به حوزه‌های مختلفی مثل امنیت و سلامت غذایی، بحث دارو و موارد دیگری که در کشور نیازمند آن هستیم تا به صورت زنجیره ارزشی در حوز‌ه‌های مختلف بتوانیم واردات و وابستگی را قطع کنیم و هرچه بیشتر به خودکفایی و خوداتکایی داخلی برسیم و اینها برنامه‌هایی است که در سال «جهش تولید» دنبال خواهیم کرد. 

باید توجه جدی به بازارهای داخلی داشته باشیم

قادری فر با بیان اینکه باید توجه جدی به بازار داخلی داشته باشیم، گفت: ما یک بازار بزرگ ۸۰ میلیون نفری هستیم که یک بازار بزرگ برای شرکت‌های داخلی محسوب می‌شود. در سال «جهش تولید» باید در حوزه بازارسازی و اشباع بازارهایمان از بازارهای داخلی تلاش بیشتری صورت دهیم. 

وی بیان داشت: باید در حوزه سیاست‌گذاری و تقویت نقش شرکت‌های دانش‌بنیان که تولید کالا دارند و کالاهای واسط را تولید می‌کنند نیم‌نگاهی به بازارهای بین‌المللی و صادراتی نظیر بازارهای هدفی که در آسیای جنوب غربی، مرکزی و قفقاز که یک بازاری حدوداً۷۰۰-۶۰۰ میلیون نفری است داشته باشیم و ظرفیت نفوذ را در بازارهای بین المللی افزایش دهیم‌. 

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی در ادامه گفت: این برنامه‌ها توسط معاونت علمی و ستاد برنامه‌ریزی و راهبردی جهش تولید با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف اجرایی و حاکمیتی در سازمان برنامه و بودجه تشکیل شده که به صورت مفصل ارائه شده و خوشبختانه مورد تأیید اولیه قرار گرفته است. ان‌شاءالله هفته‌های آینده به عنوان برنامه‌های ملی به تصویب نهایی خواهد رسید و ابلاغ می‌شود.

قادری فر یادآور شد: امیدواریم با تحرکات بسیار خوبی که شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نو در شرایط سخت و متلاطم اقتصادی در سال‌ اخیر داشته‌اند امسال هم از منظر «جهش تولید» با نگاه فناورانه و افزایش تولیدات نوآورانه برای دسترسی به بازارهای منطقه‌ای، داخلی و بین‌المللی توفیقات بهتری را شاهد باشیم و معاونت علمی و فناوری به عنوان تسهیل‌گر نوآوری در کشور خود را متعهد می‌داند زیرساخت‌ها و موانع کسب و کار را برطرف و توسعه کارخانه‌ها و مراکز نوآوری داشته باشد.

وی در پایان گفت: برطرف کردن موانعی که بر سر راه کسب‌وکارهای نو وجود دارد یکی از اهداف زمینه‌ای است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال «جهش تولید» بر آن همت خواهد گمارد و سعی می‌کنیم با استفاده از همه ابزارهای سیاستی و حاکمیتی که قانو‌ن‌گذار در اختیار ما قرار داده و اعتبارات مناسبی که ذیل بند «هـ» تبصره 4 قانون بودجه سال ۹۹ کشور برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان پیش‌بینی شده و ان‌شاءالله به موقع تخصیص پیدا خواهد کرد حداقل موانع را برای توسعه کسب و کار شرکت‌های دانش‌بنیان شاهد باشیم و مسیر را هموار کنیم تا شاهد نقش‌آفرینی شایسته جوانان، نوآوران و فناوران برای تحقق اهداف کشور و جریان تعالی کشور باشیم. 

نظرات شما

[کد امنیتی جدید]

آخرین ها  | برگزیده ها برترین ها