کد خبر : 63100 چهارشنبه 11 دی 1398 - 13:46:04
-انقلاب-تکنولوژی،-مهمترین-شاخصه-سناریوهای-مطرح-آینده-جهان

عضو گروه آینده پژوهشی دانشگاه اصفهان:

انقلاب تکنولوژی، مهمترین شاخصه سناریوهای مطرح آینده جهان

سیناپرس: عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان درباره آینده پژوهی وشاخص های آن بیان کرد: سه سناریو برای آینده علمی و اطلاعاتی دنیا وجود دارد که در همه آنها تاکید شده دنیا به سمت انقلاب تکنولوژی پیش می رود.

به گزارش سیناپرس اصفهان، محسن طاهری پیش از ظهر امروز  در مراسم گرامیداشت پژوهش و فناوری که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ میلادی دستگاه چاپ اختراع می شود، بعدش تلسکوپ و موتوربخار که فاصله هرکدام از یکدیگر حدود 200سال بود ولی اختراعات بعدی با سرعت رشد کرد و هر ساله شاهد اختراعی بزرگ در عرصه جهان بودیم.

وی با بیا اینکه با این اوصاف یک قانون مثل کوتاه شدن قانون اصحاب کهف در عرصه تکنولوژی می توان نوشت  گفت: به این معنی که در گذشته اگر چون اصحاب کهف ۲۰۰سال می خوابیدیم، تغییرات شگرفی را بعد از بیدارشدن نمی دیدیم ولی امروزه اگر یک هفته بخوابیم وبعدش برخیزیم شاهد تغییرات شگرفی در عرصه تکنولوژی خواهیم بود.

این استاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: براساس آمار در طول ۹ سال اخیر میزان دیتاهای دنیا ۱۰ برابر رشد کرده است، ما براساس نظر کارشناسان غربی مشکل کمبود اطلاعات ودیتا خواهیم داشت بلکه مشکل اصلی چگونگی کار با این حجم دیتا ها خواهد بود.

وی افزود: آینده پژوهان معتقدند در عرصه فناوری اطلاعات نمودارها دیگر خطی نیست و به تعبیری وحشی است، معتقدم دنیای آینده دنیای نمایی وغیر خطی است و نکته با اهمیت این است که چه میزان مدلهای فکری ما برای اندیشیدن منطبق بر رفتار رشد علمی است.

عضو گروه آینده پژوهشی دانشگاه اصفهان عنوان کرد: به مدد اینترنت اشیا در سال ۲۰۵۰ برای ۹میلیارد جمعیت، حدودا ۱۰۰میلیارد وسیله بهم مرتبط شده با اینترنت هست، به نحوی که وسایل آینده دنیا بدون ارتباط با اینترنت معنا نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه رشد تکنولوژی و فناوری اطلاعات غیر قابل انکار است گفت: این رشد علمی برروی سبک زندگی های بشریت تاثیر گذار است، تا سال ۲۰۲۰ تقریبا ۸۰ درصد بزرگسال ها گوشی هدشمندی خواهند داشت که چون آیفون ۶ دومیلیارد ترانزیستور دارد که  ۶۲۵برابربیشتر از آنچه در کامپیوترهای درسال ۱۹۹۵ بود.

طاهری یادآور شد: بنابراین امروز ابر کامپیوترها در جیب همه است و پژوهشگر باید از این فرصت ها استقاده کند، در هر ثانیه در گوگل حدود ۴۰ هزار عبارت سرچ می شود که به ازای هر روز ۳.۵ میلیارد عبارت است که باید دید سهم پژوهش چه میزان است.

وی تاکید کرد: در سال ۲۰۱۸ ما ۲۹ درصد کارهای خود را به ماشین ها دادیم ولی تا سال ۲۰۲۵ میزان تحویل درصد کارهای ما به ماشین ۵۲ درصد خواهد رسید.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ابراز کرد: پژوهشگری دارای الگوریتم است و قطعا در آینده کلیه کارهای دارای الگوریتم برعهده ماشین ها خواهد بود، اگر براین اساس پیش برویم پژوهشگران آینده ماشین هستند.

وی در ادامه درباره آینده پژوهی وشاخص های آن بیان کرد: سه سناریو برای آینده علمی و اطلاعاتی دنیا وجود دارد که در همه آنها تاکید شده دنیا به سمت انقلاب تکنولوژی پیش می رود، سناریوها یک داستان باورپذیر از آینده است.

طاهری اذعان کرد: اولین سناریو به  نام  دنیای جدید قشنگ و شجاع مطرح است برطبق این سناریو به صورت گسترده تحقیقات یکدیگر را با هم به اشتراک می گذارند ودانش بین همه رد وبدل شده و مقالات تحقیقی دراین سناریو بسیار کوتاه هستند.

وی بیان کرد: هوش مصنوعی سرعت و حجم تحقیقات را تسریع می کند ،سناریوی دوم به نام غول های تکنولوژی است یا همان فناوری اتقلابی که طبق این سناریو، هزینه های پژوهش در آینده  را حوزه صنعت می دهد و فقط پژوهش های کاربردی مطرح می شود ودر این بخش این مهم نیست در کدام دانشگاه تدریس می کنید بلکه این مهمه که با کدام شرکت کار می کنیم.

استاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: پیش برهای آینده دیگر دراین سناریو دانشگاه ها نیست بلکه صنعت خواهد بود، سناریوی سوم صعود شرق است که طبق این سناریو تحقیق و پژوهش از یک مقوله غربی به یک مقوله شرقی تبدیل خواهد ش، در این سناریو یک جهانی بین امریکا و چین خواهد بود و در شرق رشد جهانی تکنولوژی و پژوهش سریعترخواهد بود.

وی عنوان کرد:  ما در آینده نیاز به تحصیل کرده هایی داریم که خلاقیت داشته باشد و فقط تسلط بر الگوریتم ها نداشته باشند واین نوع دانشجویان زمانی شکل می گیرد که نظام آموزشی ما آزادی فکری به دانشجویان بدهند.

طاهری خاطرنشان کرد: پژوهشگر خوب برای هر آینده باید چهار مهارت تفکر انتقادی و نظام مند فکر کردن، تیمی کارکردن و همکاری با دیگران وارتباط و خلایت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان اذعان کرد: مدیران امروز برای شکل دهی پژوهشگران خلاق آینده باید هر روز سیاست های خود را با این روند چک کنند ، مثلا ما نیازمند پژوهشگرانی در آینده هستیم که مهندس عمران هنگام ساختن پل با یک کارشناس علوم اجتماعی همکاری وهماهنگی کند.

وی تاکید کرد: ما امروز به دیکتاتورهای رشته ای خود تبدیل شده ایم و همکاری بین رشته ای نداریم ، نقش ما به عنوان متصدیان حوزه پژوهش این است که بتوانیم پژوهشگرانی تربیت کنیم که خاضعانه بگوید نمی دانم و شجاعانه بگوید می خواهم بدانم‌.

خبرنگار: سیدامیر حسین ابطحی

نظرات شما

[کد امنیتی جدید]