کد خبر : 62738 چهارشنبه 03 مهر 1398 - 22:22:57
راهکارهای-موثر-برای-تقویت-سیستم-ایمنی-بدن

راهکارهای موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن

نقش سیستم ایمنی بدن حفاظت از انسان در برابر انوع بیماری‌هاست؛ اگر این سیستم ضعیف شود زمینه بروز بیماری‌ها فراهم می‌شود، بنابراین تا حد امکان باید آن را تقویت کرد.

سیستم ایمنی از بدن انسان در برابر انواع ویروس‌ها، باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زای دیگر محافظت می‌کند. گاهی اوقات دلایل متفاوت مانند استرس، فشارهای عصبی و یا تغذیه نامناسب باعث می‌شود این سیستم وظیفه خود را به درستی انجام ندهد؛ در این صورت زمینه بروز انواع بیماری‌ها فراهم می‌شود. در ادامه به بررسی راهکارهای موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن می‌پردازیم:

خوردن سبزیجات و میوه‌های رنگارنگ

میوه‌ها و سبزیجات رنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان است؛ بنابراین اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد بدن را خنثی می‌کند. این نوع میوه‌ها و سبزیجات شامل پرتقال، فلفل سبز، کلم بروکلی، کیوی، توت فرنگی، هویج، هندوانه و طالبی است. مصرف میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و در نتیجه مانع بروز بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌شود.

ورزش‌کردن

ورزش‌کردن یک روش ساده برای تقویت سیستم دفاعی بدن شما است. انجام فعالیت‌های بدنی باعث کاهش استرس می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند مشکلات قلبی، انواع سرطان‌ها و پوکی استخوان را کاهش می‌دهد. به منظور بهره بردن از مزایای ورزش، لازم نیست افراد فعالیت‌های سخت و سنگین انجام دهند؛ تنها با نیم ساعت ورزش در روز می‌توان از مزایای بی‌شمار آن بهره برد. هر نوع ورزش مانند دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، یوگا، شنا و یا حتی بازی گلف بازی نیز برای تقویت سیستم ایمنی مفید است.

خواب خوب شبانه

اگر از خواب با کیفیت شب غافل شوید، بدون شک سیستم ایمنی بدن شما قدرت لازم را برای مقابله با بیماری‌ها نخواهد داشت. نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد کمبود خواب تعداد گلبول‌های سفید خون را کاهش می‌دهد؛ گلبول‌های سفید قسمت مهمی از سیستم ایمنی بدن را تشکیل می‌دهد، بنابراین کاهش آن‌ها باعث ضعیف‌شدن سیستم دفاعی بدن ضعیف می‌شود. اغلب بزرگسالان به هفت تا ۹ ساعت خواب شبانه نیاز دارند. به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن بهتر است افراد یک ساعت مشخص برای خواب داشته باشند، قبل خواب کافئین مصرف نکنند، در طول روز فعال باشند و تخت خواب خود را خنک نگه دارند.

شستن دست‌ها

گاهی اوقات به طور ناخواسته ذرات بسیار ریز میکروب‌ها و ویروس‌ها را لمس می‌کنیم و خود را در معرض انواع بیماری‌ها مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا قرار می‌دهیم. ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌توانند تا چندین ساعت روی سطوحی مانند دستگیره، میز، صفحه کلید کامپیوتر و تلفن همراه زنده مانده و فعال باشند. بنابراین باید دست‌ها را به طور منظم به مدت ۲۰ ثانیه با آب تمیز و صابون بشوییم تا از ورود آن‌ها به بدن خود و تضعیف سیستم ایمنی بدن جلوگیری کنیم. همچنین مصرف بعضی از گیاهان دارویی و مکمل‌ها می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند، اما لازم است که در این زمینه تحقیقات بیشتری صورت بگیرد. زیرا ممکن است این محصولات با داروهای دیگر تداخل داشته باشد.

نظرات شما

[کد امنیتی جدید]