کد خبر : 62171 سه شنبه 07 خرداد 1398 - 19:25:41
پدیده‌های-رصدی-آخرین-ماه-فصل-بهار-۹۸

پدیده‌های رصدی آخرین ماه فصل بهار ۹۸

رویت هلال شوال ۱۴۴۰، هم‌نشینی ما با خوشه ستاره‌ای کندوی عسل، هم‌نشینی ماه با ستاره مشهور دلِ شیر و هم‌نشینی ماه و برجیس از جمله پدیده‌های رصدی خرداد ماه ۹۸ هستند.

به گزارش سینا پرس به نقل از ایرنا،به آخرین ماه بهار رسیدیم. در شب‌هایی که مقارن با ماه مبارک رمضان است بد نیست سر به هواتر از همیشه نگاهی به آسمان بالای سر بیاندازیم. به خصوص که سیارات درخشانی چون زحل و مشتری در پهنه آسمان شب جولان می‌دهند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: یکشنبه پنجم خرداد ساعت ۱۷:۵۷ دقیقه، ماه به اوج مداری رسید و ۴۰۴ هزار و ۱۳۴ کیلومتر با زمین فاصله داشت؛ همچنین در شبانگاه یکشنبه و در ساعت ۲۱:۰۳ دقیقه ماه در تربیع آخر بود.

مهندس مسعود عتیقی ادامه داد: امروز، هفتم خرداد ساعت ۱۳:۴۸ دقیقه فرصت مغتنمی برای تعیین دقیق قبله با شاخص خورشیدی بود، شنبه ۱۱ خرداد ساعت ۲۲:۴۵ دقیقه سیاره ناهید ۳.۲ درجه شمال ماه خواهد بود. از آنجا که این سیاره صبحگاهی است بامداد فردای این روز کمترین جدایی ماه و ناهید را در افق شرقی علاقه‌مندان شاهد خواهند بود. دوشنبه ۱۳ خرداد ساعت ۱۴:۳۲ دقیقه ماه نو خواهد شد و در اولین غروب پس از مقارنه، یعنی شامگاه همین روز پارامترهای علمی رؤیت هلال هیچ‌گونه شرایط مناسبی را برای مشاهده کمان ابروی آسمانی نشان نمی‌دهد.

به گفته وی، سه‌شنبه آینده؛ ۱۴ خرداد ساعت ۲۰:۱۲ دقیقه سیاره تیز پای تیر ۳.۷ درجه شمال هلال ماه خواهد بود و رؤیت هلال شوال در شامگاه همان روز، برابر با ۲۹ رمضان ۱۴۴۰ در سراسر کشور با شرایط نسبتاً خوبی قابل مشاهده خواهد بود. چهارشنبه ۱۵ خرداد ساعت ۱۹:۳۵ دقیقه سیاره سرخ بهرام ۱.۶ درجه شمال هلال افزاینده ماه قرار خواهد داشت و ساعت ۳:۱۶ دقیقه بامداد پنجشنبه ۱۶ خرداد ماه به گره صعودی می‌رسد و طی دو هفته بالاتر از مدار زمین قرار خواهد داشت. پنجشنبه ۱۶ خرداد ساعت ۱۴:۱۱ دقیقه (وضعیت روز) ستاره «پولوکس» ۶.۲ درجه شمال ماه خواهد بود و با توجه به نور روز شبانگاه این تاریخ و پس از تاریکی هوا نزدیکی این اجرام قابل مشاهده خواهد بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطرنشان کرد: جمعه ۱۷ خرداد ساعت ۱۱:۴۹ دقیقه، خوشه کندوی عسل تنها ۰.۲ درجه جنوب ماه قرار دارد که با توجه به وضعیت نورِ روز باز هم شبانگاه این تاریخ فرصت دیدار هم‌نشینی ماه با این خوشه زیبای ستاره‌ای برای علاقه‌مندان فراهم است. شنبه ۱۸ خرداد ساعت ۳:۵۱ دقیقه بامداد ماه به حضیض زمینی رسیده و در کمترین فاصله ۳۶۸ هزار و ۵۰۸ کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت. شبانگاه شنبه ۶ دقیقه بعد از نیمه شب ۱۸ خرداد (بامداد یکشنبه) ستاره مشهور دلِ شیر که پر نورترین ستاره صورت فلکی شیر است و از ستارگان مورد توجه ایرانیان باستان بوده است ۳.۲ درجه جنوب ماه قرار خواهد داشت. یکشنبه ۱۹ خرداد ساعت ۶:۲۱ دقیقه صبح سیاره ناهید ۵ درجه جنوب خوشه باز ستاره‌ای پروین خواهد بود که با توجه به طلوع مهر تابان در این ساعت بهتر است قبل از ساعت ۶ صبح و در گرگ‌ومیش بامدادی به جستجوی هم‌نشینی این اجرام بپردازیم.

عتیقی ادامه داد: دوشنبه ۲۰ خرداد در ساعت ۱۰:۲۹ دقیقه صبح ماه به تربیع اول می‌رسد؛ همچنین در ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه همین روز سیاره برجیس در وضعیت مقابله با زمین بوده و بهترین موقعیت را برای مشاهده در آسمان شبانگاه دارد. یکشنبه ۲۶ خرداد ساعت ۲۳:۲۰ دقیقه نوبت به هم‌نشینی ماه و مشتری می‌رسد و در این ساعت سیاره غول‌پیکر برجیس دو درجه جنوب ماه قرار خواهد داشت. دوشنبه ۲۷ خرداد ساعت ۳:۳۹ دقیقه بامداد ملکه آسمان صبحگاهی سیاره ناهید ۴.۶ درجه شمال ستاره مشهور چشم گاو در صورت فلکی گاو که از صورت‌های دوازده‌گانه منطقه البروج است قرار خواهد داشت. این اجرام پس از ساعت ۵ صبح از افق شرق- شمال شرق طلوع خواهند کرد. همچنین در ساعت ۱۳:۰۱ دقیقه این روز ماه در وضعیت بدر (ماه کامل) خواهد بود.

به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، سه‌شنبه ۲۸ خرداد ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه سیاره تیر بسیار نزدیک به سیاره بهرام بوده و ۰.۲ درجه با این سیاره جدایی زاویه‌ای دارد. این هم نشینی سیاره‌ها در غروب این روز در صورت فلکی دو پیکر تا ساعت ۲۲ که زمان غروب این اجرام است قابل مشاهده خواهد بود. چهارشنبه ۲۹ خرداد با سه واقعه نجومی روبه‌رو خواهیم بود که اولی در ساعت ۶:۱۹ دقیقه بامداد این روز حادث می‌شود و آن قرار گرفتن ماه در گره نزولی است و ماه به پایین مدار نزولی می‌رسد. در ساعت ۸:۲۸ دقیقه صبح دومین رخداد روی می‌دهد و سیاره حلقه برگردن کیوان ۰.۴ درجه شمال ماه قرار می‌گیرد که بامداد این روز و قبل از روشنی هوا بهترین فرصت دیدار این اجرام است.

عتیقی ادامه داد: سومین واقعه رخداد این روز در ساعت ۱۷:۳۴ دقیقه با قرار گرفتن سیاره تیر در جدایی ۵.۲ درجه جنوب ستاره پولوکس در صورت فلکی دو پیکر رخ خواهد داد؛ ساعاتی بعد و پس از غروب خورشید در افق غربی هم‌نشینی تیر و ستاره پولوکس قابل مشاهده است. جمعه ۳۱ خرداد در ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه سیاره سرخ بهرام ۵.۴ درجه جنوب ستاره پولوکس قرار دارد که شامگاه این روز و پس از تاریکی هوا این هم‌نشینی قابل مشاهده است.

وی خاطرنشان کرد که آخرین رخداد نجومی بهار ۹۸ در ساعت ۲۰:۲۴ دقیقه جمعه ۳۱ خرداد روی می‌دهد که همان لحظه رسیدن خورشید به نقطه انقلاب تابستانی است و کوتاه‌ترین شب که به دنبال آن طولانی‌ترین روز در نیم‌کره شمالی خواهد بود در این موقع از سال روی می‌دهد. اطلاعات بیشتر در این زمینه در خبرهای بعدی به اطلاع می‌رسد.