کد خبر : 62051 چهارشنبه 25 اردیبهشت 1398 - 19:12:57
شناسایی-نزدیک-به-۵۰۰۰-ژن-جدید-در-گوجه-فرنگی!

محققان گزارش کردند؛

شناسایی نزدیک به ۵۰۰۰ ژن جدید در گوجه فرنگی!

محققان با توسعه مجموعه ژن‌های گوجه فرنگی به راه‌حلی در رابطه با طعم گوجه فرنگی دست یافته‌اند و تقریبا ۵۰۰۰ ژن شامل ژن‌های طعم را به تازگی کشف کرده‌اند.
به گزارش سینا پرس  به نقل از ایرنا، آیا اغلب گوجه فرنگی‌های مغازه‌ها را بدون طعم خاصی دیده‌اید؟ زیست‌شناس مولکولی جیمز جیووانونی به همراه تعدادی از محققان مجموعه ژنوم‌هایی را در گوجه فرنگی کاشته‌شده تشکیل داده‌اند و نزدیک به ۵۰۰۰ ژن را به تازگی مشخص کرده‌اند.

ژنوم نقشه زیستی ژن‌های یک جاندار و عملکردهای آن است. اما ژنوم معمولا یک نوع است که پس از آن به عنوان ژنوم مرجع بقیه گونه‌ها عمل می‌کند. این مجموعه ژنومی شامل تمامی ژن‌های حاصل از ۷۲۵ گونه گوجه فرنگی وحشی کاشته‌شده و کاملا مرتبط است که ۴۸۷۳ ژن را مشخص کرد که در ژنوم مرجع وجود نداشتند.

با این که گوجه فرنگی‌های کشت‌شده دارای انواع مختلفی از ویژگی‌های سوخت و سازی و فیزیکی هستند، چندین محدودیت طی بومی‌سازی و تولیدمثل وجود داشت. این بدان معناست که گوجه فرنگی‌های امروز دارای پایه ژنتیک محدود هستند. این مجموعه ژنوم‌ها به تشخیص نوع ژن‌های اضافی فراتر از ژنوم مرجع که ممکن است به منظور تولیدمثل و بهبود محصول در دسترس باشد، کمک می‌کند.

یکی از محققان در این زمینه می‌گوید: «به نظر می‌رسد غالب‌شدن این نوع ژنوم در گوجه فرنگی توجه مجدد کشاورزان را به طعم از دست رفته نشان دهد.»

کشاورزان با موجودشدن این مجموعه اطلاعات ژنتیکی بایستی توانایی بهبود سریع طعم گوجه فرنگی‌های فروشگاهی و دارای تولید انبوه را داشته و در عین حال ویژگی‌هایی که این محصول را از نظر اقتصادی ارزشمند کرده است را حفظ کنند.

این محقق افزود: «این ژن‌های تازه کشف‌شده حاصل از مجموعه ژنوم گوجه فرنگی اطلاعات قابل توجهی را به منبع اطلاعاتی ژنوم گوجه فرنگی و فرصت‌هایی ناب را به منظور بهبود کیفیت این میوه افزود. وجود و یا عدم وجود این ژن‌ها در جمعیت‌های مختلف گوجه فرنگی در زمینه چگونگی تغییر ژنوم‌های گوجه فرنگی بر اساس انتخاب ویژگی‌های مورد نظر بشر راهکارهای جدیدی ارائه کرده است.

دانشمندان انتظار دارند افزودن حدود ۵۰۰۰ ژن به منبع اطلاعاتی ژنوم گوجه فرنگی فرصت‌های بیشتری را به منظور بهبود این محصول با تشخیص زیست شناسی گوجه فرنگی و کیفیت این میوه فراهم کند.

منبع: ScienceDaily