کد خبر : 61905 چهارشنبه 04 اردیبهشت 1398 - 09:29:40
-دیابت-بارداری؛-راه-های-تشخیص،-کنترل-و-درمان

در گفت وگوی اختصاصی با سیناپرس؛

دیابت بارداری؛ راه های تشخیص، کنترل و درمان

سیناپرس: تمامی زنانی که باردار می‌شوند، تا حدودی به وضعیت "مقاومت به انسولین" دچار می‌شوند. با این حال برخی از زنان حتی قبل از این که باردار شوند نیز، تا حدودی به وضعیت "مقاومت به انسولین" دچار بوده‌اند

به گزارش خبرگزاری«سیناپرس» دراصفهان، یکی از انواع دیابت، دیابت بارداری است و زمانی اتفاق می‌افتد که بدن فرد نتواند در دوران بارداری، به اندازه کافی انسولین تولید کند. در طی دوران بارداری، بدن شما هورمون‌های بیشتری تولید می‌کند و دستخوش تغییرات زیادی مانند اضافه وزن می‌شود. این تغییرات باعث می‌شود که سلول‌های بدن مانند قبل به خوبی از انسولین بهره‌برداری نکند، وضعیتی که به آن "مقاومت به انسولین" گفته می‌شود. مقاومت به انسولین باعث می‌شود بدن به انسولین بیشتری احتیاج پیدا کند و در صورتی که غده‌ی پانکراس نتواند این نیاز به انسولین را تامین کند، ابتلا به دیابت بارداری اتفاق می افتد. تمامی زنانی که باردار می‌شوند، تا حدودی به وضعیت "مقاومت به انسولین" دچار می‌شوند. با این حال برخی از زنان حتی قبل از این که باردار شوند نیز، تا حدودی به وضعیت "مقاومت به انسولین" دچار بوده‌اند، که علت آن نیز معمولا اضافه وزن است. این زنان، زمانی که باردار می‌شوند، میزان نیاز بدنشان به انسولین از قبل نیز بیشتر می شود و بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری هستند .لذا با توجه به اهمیت موضوع، به گفتگو با دکتر محمدرضاعزیزی، مدیریت آزمایشگاه اریترون و مجری آزمایش های غربالگری سلامت جنین می پردازیم.

سینا پرس: چه شرایطی احتمال ابتلا به دیابت بارداری را تشدید می کند؟

عزیزی: داشتن هر یک از شرایطی که عنوان می شود می‌تواند باعث بالا رفتن احتمال ابتلا به دیابت بارداری شود، نخست داشتن اضافه وز،  سابقه ابتلا به دیابت بارداری در گذشته، سابقه به دنیا آوردن نوزادی با بیش از 4 کیلوگرم وزن، ابتلای خواهر، بردار، پدر یا مادربه دیابت نوع دوم، داشتن شرایط پیش از دیابت، به این معنا که گلوکز خون شما بسیار بالا است اما هنوز آن قدر بالا نیست که به عنوان ابتلا به دیابت تشخیص داده شود و  مرتبط بودن با یکی از نژاد‌های آفریقایی-آمریکایی، آمریکایی-هندی، آمریکایی-آسیایی، اسپانیایی-لاتین یا جزایر آمریکایی اقیانوس آرام و در آخر  ابتلا به نوعی اختلال هورمونی به نام سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا   PCOS

سینا پرس: چگونه می‌توان احتمال ابتلا به دیابت بارداری را کاهش داد؟

مدیر آزمایشگاه اریترون: در صورتی که مادر اضافه وزن دارد و درفکر باردار شدن هست، می‌تواند با اقدامات زیر احتمال ابتلا به دیابت بارداری را در خود کاهش دهد، کم کردن وزن اضافه، افزایش سطح فعالیت فیزیکی، قبل از باردارشدن البته بعد از بارداری، دیگر نباید برای کم کردن وزن خود تلاش کنید، چرا که به طور طبیعی و برای سلامت کودک خود، نیاز دارید تا کمی وزن اضافه کنید، البته باید توجه داشت که اضافه کردن مقدار زیادی وزن، ظرف مدت زمان کوتاه، می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت بارداری را بالا ببرد. پزشک، به شما خواهد گفت که در دوران بارداری چه میزان وزن می‌توانید اضافه کنید و فعالیت فیزیکی شما تا چه میزان باید باشد.

سیناپرس: چه زمانی را برای تست دیابت بارداری توصیه می کنید؟

دکتر عزیزی: احتمالا بین هفته‌ی 24 تا 28 بارداری پزشک اقدام به انجام تست دیابت بارداری می کند، البته در صورتی که به دلایلی، مادر در معرض ابتلا به دیابت بارداری باشد، پزشک در اولین ویزیت بعد از بارداری، تست دیابت را توصیه می‌ کند، در صورتی که در این زمان (هفته‌های اول بارداری) میزان قند خون مادر بالا باشد، تشخیص پزشک، ابتلا به "دیابت" خواهد بود نه "دیابت بارداری".

سیناپرس: آیا علائم دیابت بارداری نشانه های بارزی دارند؟

مجری آزمایش های غربالگری سلامت جنین: دیابت بارداری معمولا موجب بروز علائم یا نشانه‌ های بارزی نمی‌شود. به همین دلیل است که انجام آزمایش خون برای ارزیابی وضعیت مادر باردار بسیار مهم است. در موارد نادری ممکن است علائمی مانند تشنگی زیاد و تکرر ادرار در شخص بروز کند.

سیناپرس: لطفا در مورد آزمایش های مربوط به دیابت بارداری توضیح دهید؟

دکتر عزیزی: پزشکان برای تشخیص دیابت بارداری از آزمایش خون استفاده می‌کنند، آزمایش خون همیشه در آزمایشگاه یا در کلینیک پزشک شما انجام می‌شود و برای ارزیابی به لابراتوار فرستاده می‌شود.

آزمایش  بعدی آزمایش غربالگری تحمل گلوکز است که در این تست یک نوشیدن شیرین به شما داده می‌شود و یک ساعت بعد، میزان قند خون شما آزمایش می‌شود، این آزمایش می‌تواند در هر ساعتی از روز انجام شود و در صورتی که نتایج ان آزمایش، بالاتر از میزان طبیعی باشد، احتمالا نیاز به انجام تست تحمل گلوکز دهانی می‌باشد.

آزمایش تحمل گلوکز دهانی دومین آزمایش است، شما باید 8 ساعت قبل از انجام این آزمایش ناشتا باشید، ناشتا به این معناست که هیچ چیزی به جز آب نخورید و نیاشامید. در صورت نیاز، پزشک شما در مورد سایر اقدامات لازم قبل از آزمایش به شما توضیح خواهد داد. گلوکز خون شما یک بار قبل از شروع تست اندازه‌گیری می‌شود. سپس به شما یک شربت شیرین داده می‌شود و قند خون شما یک ساعت بعد، دو ساعت بعد و احتمالا سه ساعت بعد نیز مجددا آزمایش می‌شود. پزشک شما با استفاده از نتایج این آزمایش می‌تواند تعیین کند که شما به دیابت بارداری مبتلا هستید یا خیر.

سینا پرس: عوارض دیابت بارداری بر روی مادرچگونه است؟

مدیر آزمایشگاه اریترون: ابتلا به دیابت بارداری می‌تواند احتمال بروز مشکلات همچون بالا رفتن فشار خون و وجود مقادیر بیش از حد پروتئین در ادرار (دفع پروتئین(،  نیاز به انجام جراحی (سزارین) برای به دنیا آوردن کودک، زیرا نوزاد بیش از حد بزرگ است،  ابتلا به افسردگی و ابتلا به دیابت نوع دوم و مشکلاتی که این بیماری با خود به همراه می‌آورد را افزایش دهد.

سیناپرس: چه توصیه هایی برای درمان دیابت حاملگی  دارید؟

دکتر عزیزی : درمان دیابت بارداری، شامل اقداماتی می‌شود که برای نگه داشتن میزان قند خون مادر در محدوده‌ی مورد نظر، انجام می‌شوند، پزشک با آموزش هایی به مادر باردار در چگونگی استفاده از روش‌های زیر برای کنترل قند خون کمک می کند:  خوردن غذای سالم-  انجام فعالیت فیزیکی- تزریق انسولین در صورت لزوم