کد خبر : 61870 دوشنبه 26 فروردین 1398 - 20:48:04
فقر-منجر-به-ایجاد-جهش‌های-ژنتیکی-می‌شود

فقر منجر به ایجاد جهش‌های ژنتیکی می‌شود

در یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه نورث‌وسترن به انجام رسیده است، به شواهدی پی برده شده است که نشان می‌دهد فقر می‌تواند جای خود را در میان ژن‌های ما باز کند. این مطالعه می‌گوید که وضعیت دشوار اجتماعی اقتصادی با سطح متیلاسیون دی‌ان‌ای در ارتباط است.

به نقل از ساینس‌دیلی، سطح متیلاسیون دی‌ان‌ای (DNAm) یک فاکتور اپی‌ژنتیکی کلیدی که به طور بالقوه میزان بیان ژن‌های ما را شکل می‌دهد. متیلاسیون دی‌ان‌ای در بیش از ۱۵۰۰ ژن انسان و روی هر ژن، در بیش از ۲۵۰۰ جایگاه وجود دارد.

ژن‌های که در افراد فقیر بیشتر بروز می‌کنند

مطالعات پیش از این نشان داده بود که وضعیت اجتماعی اقتصادی یک عامل قدرتمند در تعیین سطح سلامت و بیماری در انسان به شمار می‌رود. به علاوه نابرابری اجتماعی و عوامل استرس‌زایی در همه‌جای جمعیت‌های انسانی در سراسر جهان یافت می‌شوند، عامل مزید بر علتی است.

سطح دستاوردهای تحصیلی و یا درآمد پیش‌بینی شده پایین احتمال بروز بیماری‌هایی نظیر دیابت، بسیاری از سرطان‌ها و بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد.

به علاوه در این مطالعه آمده است که شواهد مربوط به فقر را در ۱۰ درصد ژن‌های موجود در ژنوم انسان می‌توان یافت. توماس مک‌دید، رهبر این مطالعه، دو دلیل قابل توجه برای این موضوع ارائه می‌دهد.

این پروفسور انسان‌شناسی از کالج واینبرگ دانشگاه نورث‌وسترن و مدیر آزمایشگاه تحقیقات زیست‌شناسی انسانی، توضیح می‌دهد: «اولا برای مدت‌های طولانی است که می‌دانیم سطح اجتماعی اقتصادی یک تعیین‌کننده قدرتمند وضعیت سلامتی انسان است. اما تاکنون مکانیزم‌های اساسی آن که از تاثیر آن در بدن ما خبر می‌دادند ناشناخته بوده است.»

پروفسور مک‌دید ادامه می‌دهد: «دوم آنکه، یافته‌های ما نشان می‌دهد که متیلاسیون DNA می‌تواند نقش مهمی داشته باشد و در مقیاس وسیع‌تر بین وضعیت اجتماعی اقتصادی و این سطح متیلاسیون، با توجه به طیف وسیعی از سیستم‌های زیستی و آورده‌های سلامتی، ارتباط قابل ذکری وجود دارد.»