کد خبر : 61857 شنبه 24 فروردین 1398 - 20:54:27
این-تارهای-عنکبوت-تراریخته-بسیار-قوی‌تر-از-فولاد-هستند

این تارهای عنکبوت تراریخته بسیار قوی‌تر از فولاد هستند

دانشمندان توانسته‌اند یک گونه باکتری‌ را به گونه‌ای مورد دستکار ژنتیکی قرار دهند که تارهای عنکبوتی با قدرت اعجاب‌آور تولید کند.

به نقل ازفیوچریزم، تفاوت بر سر کیلوگرم‌هاست. این تارهای عنکبوت تراریخته بسیار قوی‌تر از فولاد هستند. در حالی که عنکبوت‌های معمولی هرگز چنین توانایی ندارند. دانشمندان توانسته‌اند راهی پیدا کنند تا به صورت توده‌ای موادی بسازند که بتوان از آنها پارچه‌هایی بسیار قدرتمند ساخت. کسی چه می‌داند شاید این نسل آینده لباس‌های فضانوردی باشد.

تارهای عنکبوت ساخته شده توسط باکتری با استحکام بالا

کار با عنکبوت‌ها بسیار دشوار است، علی رغم اینکه شمار برای تولید توده‌ای تار عنکبوت به تعداد زیادی از آنها نیاز دارید، آنها تمایل دارند تا یکدیگر را بخورند.

در نتیجه دانشمندان به این نتیجه رسیدند که ژن‌های مربوط به تولید تار عنکبوت را علاوه بر اینکه مورد دست‌ورزی قرار دهند به درون باکتری قرار دهند تا بدین‌وسیله محصول مورد نظر را تولید کند؛ این فرآیند به وفور در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فوژونگ ژنگ، محقق ارشد این پروژه از دانشگاه واشنگتن در ینت لوئیز، در یک کنفرانس خبری در این زمینه گفت: «در طبیعت مواد مبتنی بر طبیعت بسیار وجود دارند که دارای ویژگی‌های مکانیکی حیرت‌آور هستند. اما عمدتا تامین این مواد برای انجام کارهای دیگر امری محدود است.»

ژنگ در ادامه می‌گوید: «آزمایشگاه من به مهندسی میکروب هایی علاقه‌مند است ما نه تنها می‌توانیم با استفاده از آنها مواد تولید کنیم، بلکه این کار را در سطح بسیار بهتری انجام دهیم.»

برای غلبه بر این محدودیت‌ها، دانشمدان ژن های تولید کننده پروتئین‌های تار عنکبوت را به قطعات کوچکی تقسیم کردند و زمانی که می‌خواستند آنها را به درون ژنوم باکتریایی بفرستند با یکدیگر ادغام کردند. با این کار آنها قادر شدند به ازای هر لیتر از این باکتری‌های حاوی ژن تار، دو گرم تار عنکبوت تولید کنند؛ دقیقا همان قدرتی که تارهای عنکبوت ابریشم دارند.