کد خبر : 61832 یکشنبه 18 فروردین 1398 - 18:43:04
دانشمندان-زمان-را-به-عقب-برگرداندند!

دانشمندان زمان را به عقب برگرداندند!

دانشمندان می‌گویند توانسته‌اند در یک کامپیوتر کوانتومی زمان را به عقل بازگردانند؛ موضوعی که به گفته آنها پیامد‌های عظیمی در پی داشته است.

زمان! همواره مقدار آن برای ما کم است و یا به اندازه کافی آن را در اختیار نداشته‌ایم. آیا تا به حال از نظر زمانی ثروتمند بوده‌اید. با این حال برخی آن را صرفا یک «توهم» قلمداد می‌کنند. برخی نیز می‌گویند زمان مانند تیری که در کمان است به سرعت پرواز می‌کند. پیکانی زمانی که برای فیزیکدانان به یک سردرد عظیم تبدیل شده است.

به نقل از آی‌اف‌ال ساینس، بسیاری از محققان این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا نباید قادر باشیم گذشت زمان را پیش‌بینی کنیم؟ مهم‌تر آنکه برخی درصدد پاسخ به این پرسش هستند که چگونه می‌تواند این محور زمان را رو به عقب حرکت داد؟

به عقب برگرداندن زمان در یک کامپیوتر کوانتومی

مقاله جدیدی که در مجله Scientific Reports به چاپ رسیده است، در بحث پیرامون این قضیه به نکته‌ای بسیار مهم رسیده است. یک تیم بین‌المللی از محققان یک برنامه «به عقب برگردانی زمان» را بر روی یک کامپیوتر کوانتومی ساخته‌اند. آزمایشی که آنها ترتیب دیده‌اند تاثیرات چشمگیری بر روی فهم ما نسبت به محاسبات کوانتومی گذاشته است.

یک این چنین برنامه‌ای بسیار پیچیده است و احتمال آنکه به طور خود به خودی در طبیعت رخ دهد بسیار پایین است. در بسیاری از موارد همچنان که قوانین در فیزیک کار می‌کنند، هیچ چیزی وجود ندارد که به واسطه آن بتوان زمان را به عقب یا به جلو برد.

محققان در این تحقیق می‌خواستند به این پرسش پاسخ دهند که آیا ممکن است زمان برای یک ذره به طور خود به خودی برای کسری از ثانیه به عقب بازگردد. کار آنها بر روی یک الکترون بود که محل دقیق آن در فضا را می‌دانستند. ایده آنها این بود که به بالاترین احتمال ممکن برای رسیدن الکترون به یک نقطه معین برسیم. آنها از یک برنامه بازگردانی زمان و قوانین مکانیک کوانتوم استفاده کردند تا الکترون را به مکان قبلی خود بازگردانند.