کد خبر : 61703 چهارشنبه 01 اسفند 1397 - 23:29:17
محققان-دانشگاه-آلبرتا-قدیمی‌ترین-موجود-جهان-را-کشف-کردند+عکس

محققان دانشگاه آلبرتا قدیمی‌ترین موجود جهان را کشف کردند+عکس

دانشمندان دانشگاه آلبرتا چیزی را کشف کردند که به نظر می رسد قدیمی‌ترین ردپای فسیلی از یک ارگانیزم چند سلولی باشد. این فسیل که به نظر می‌رسد بیش از ۲ میلیارد سال قدمت داشته باشد.

دانشمندان دانشگاه آلبرتا چیزی را کشف کردند که به نظر می رسد قدیمی‌ترین ردپای فسیلی از یک ارگانیزم چند سلولی باشد. این فسیل که به نظر می‌رسد بیش از ۲ میلیارد سال قدمت داشته باشد، رکورد قدیمی‌ترین ارگانیزم متحرک جهان را که پیش از این حدود ۱.۵ میلیارد سال قدمت داشته را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از ساینس‌الرت، ساختارهای لوله‌مانند نازکی که در یک سنگ رست در ساحل غربی آفریقا کشف شده است، حاوی رسوبات باستانی هستند که موجودات حلزون مانند کوچکی را در خود جای داده‌اند. این موجودات حدود ۲.۱ میلیارد سال پیش در محیط‌های مرطوب و پر از گل و لای حرکت می‌کردند.

کشف قدیمی‌ترین ارگانیزم متحرک جهان

در حالی که هیچ راهی وجود ندارد که ظاهر این ارگانیزم‌های باستانی را به طور دقیق اعلام کنیم، محققان این فرضیه را مطرح کرده‌اند که تونل‌هایی ریسمان مانند توسط چیزی شبیه به یک کلنی ذوب شده آمیب یا کپک لعابی تولید می‌شود. گردهمایی این ارگانیزم‌ها یک نیروی مهاجرتی را بوجود می‌آورد که می‌توان از آن برای حرکت به دنبال غذا استفاده کرد.

میکروبیولوژیست جغرافیایی، ارنست چی‌ فرو، یکی از اعضای تیم مطالعاتی این پروژه و از دانشگاه کاردیف، در این زمینه می‌گوید: «بسیار محتمل است که ارگانیزم‌های پس پرده این پدیده در این تونل ها به دنبال غذا و اکسیژنی بگردند که توسط باکتری ها در سطح دریاها تولید شده است.»

بیوفیلم‌های میکروبی فسیلی کشف شده در برخی معابر که منابع حیات‌بخش توده های موکوزی لزج به شمار می روند، پشتوانه‌های خوبی برای این ایده به شمار می‌روند. این محققان در مقاله‌شان پیشنهاد کرده‌اند که این زیستگاه  قدیمی و توان حرکتی غیرمنتظره آنها، می‌تواند هم نمایانگر یک آزمایش شکست‌خورده باشد و هم یک مقدمه برای ابداعات انقلابی متعاقب در این زمینه.

انتهای پیام/