کد خبر : 61609 چهارشنبه 15 فروردین 1397 - 09:55:54
جادوی-گفتار-رویکردی-جدید-در-پرورش-صدا-و-بیان

گفت‌وگوی سیناپرس با آرش آبسالان؛

'جادوی گفتار' رویکردی جدید در پرورش صدا و بیان

سیناپرس: کتاب 'جادوی گفتار' اثری متفاوت درحوزه‌ی پرورش صدا و بیان نوشته آرش آبسالان است. او در گفت‌وگو با سیناپرس ضمن تشریح آن‌چه در کتاب آمده از شرایط نامطلوب سرانه‌ی مطالعه می‌گوید.

به گزارش سیناپرس اصفهان آرش آبسالان متولد سال 1350 و دارنده‌ی مدرک لیسانس بازیگری از دانشکده تئاتر دانشگاه تهران و فوق‌لیسانس بازیگری و کارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس است. آبسالان سابقه بازیگری در بیش از بیست تئاتر حرفه‌ای و صد و پنجاه تئاتر غیرحرفه‌ای‌ را در کارنامه‌ی خود دارد، وی هم‌چنین در زمینه‌ی کارگردانی و نویسندگی فعالیت‌ داشته و تا کنون موفق به دریافت جوایز ملی و بین‌المللی فراوان شده است.  وی از برجسته‌ترین اساتید فن بیان در کشور است و سابقه‌ی مطالعاتی او بر مبحث «صدا و بیان» از سال 1367 آغاز می‌شود. این سابقه‌ی مطالعاتی در پایان‌نامه‌ی مقطع لیسانس با عنوان «فن بیان» به راهنمایی استاد «حمید سمندریان» مدون شده و در مقطع فوق‌لیسانس نیز با هدایت «دکتر محمود کریمی حکاک» در شاخه‌ی تخصصی تنفس و با عنوان «تنفس و بازیگر» به شکل تز دوره فوق‌لیسانس در آمده‌است.

تازه‌ترین کتاب آرش آبسالان با عنوان "جادوی گفتار" در 416 صفحه، توسط انتشارات "تجربه نو" به چاپ رسیده و رویکردی جدید در پرورش صدا و بیان در حوزه‌های گوناگون سخنوری را دنبال می‌کند. آبسالان در تشریح کتاب خود به سیناپرس اصفهان گفت این کتاب حاصل پژوهش‌های 2هزارصفحه‌ای او طی سال‌های فعالیت حرفه‌ای‌اش و تنها چکیده‌ای 5 فصلی از مجموعه‌ای است که پیش‌تر دارای 5 جلد بوده است، وی در ادامه به سؤال مهم مخاطبان پاسخ داده‌است:

 

در 5 فصل کتاب چه محتوایی آموزش داده خواهد شد؟

در فصل نخست "جادوی گفتار" توضیحاتی پیرامون ماهیت و چگونگی انجام صحیح تنفس، تمریناتی برای هنرجویان علاقه‌مند و هم‌چنین کلیدهایی برای پژوهش ذهن‌های پویا ارائه شده‌است. فصل دوم نیز در ادامه اختصاص به حوزه‌ی تولید صدا با روش‌های تنفسی آموخته ‌شده و پرورش حنجره دارد.

به گفته‌ی آبسالان، فصل سوم کتاب جادوی گفتار رویکرد پژوهشی خود او نبوده و حاصل جمع‌آوری پژوهش‌های آواشناسی اساتید برجسته‌ی این حوزه توسط اوست. در مسیر مطالعه‌ی فصل سوم، مخاطبان با شیوه‌های تولید حروف الفبا آشنا می‌شوند و توانایی فیزیکی اندام گفتار افزایش می‌یابد.

مؤلف فصل چهارم از کتاب را به حوزه‌ی واج‌شناسی با رویکردی متفاوت اختصاص داده است. در این فصل نویسنده به مطالعه‌ی بخش‌هایی پرداخته که رویکردی در جهت رفع اختلالات تولید دارند و هنرجویان قادر به حل مشکلات تولید هر حرف الفبا خواهند بود.

فصل پنجم و پایانی کتاب جادوی گفتار متفاوت با سایر فصول و مختص به گفتار و قواعد حاکم بر آن است که البته با عناصر بنیادین آشنای زبان‌شناسی و ادبیات متفاوت است. در فصل پنجم به بررسی شاخه‌هایی مانند ریتم، ضرب‌آهنگ، کشش و تأکید پرداخته ‌شده‌است که در دسته‌ی عناصر بنیادین زبان‌شناسی قرار نمی‌گیرند اما در این کتاب به لحاظ اهمیت بالایی که در سخنوری دارند، مورد اصلی بحث محسوب شده‌اند.

آیا محتوای کتاب را می‌توان خودآموز فرا گرفت؟

آبسالان در خصوص اینکه کتابش تا چه میزان قابلیت استفاده‌ی خودخوان دارد از محبوبه آرامی، ویراستار جادوی گفتار، گفت که بارها کتاب را مطالعه کرده و بیش از یک سال زمان صرف ویرایش ادبی و محتوایی کتاب کرده است. در نهایت به همت مؤلف و ویراستار، امروز بخش زیادی از کتاب به صورت خودخوان میسر است. البته قابل ذکر است که به جهت ماهیتی که این علم دارد، بخش‌هایی از فصل دوم کتاب با محتوای بررسی موضوع صدا، هم چنان دچار محدودیت در بخش خود‌خوان است.

 

چرا "جادوی گفتار" را باید خواند؟

نظیر جادوی گفتار هیچ‌گاه منتشر نشده است، این کتاب از دام کلیشه‌های سخنوری رسته است، قوانین معمول را به چالش کشیده و طرحی نو از سخنوری را به تصویر می‌کشد. از نویسنده‌ی کتاب نیز نقاط تمایز کتاب را پرسیدیم، به گفته‌ی او در این کتاب برخلاف سایر کتاب‌های مشابه اندام تسهیل‌کننده‌ی تنفس طیف وسیع‌تری از اندام‌ها را شامل می‌شود. هم‌چنین برخلاف الگوی موسیقیایی متداول (دو، ر، می،..) از یک الگوی متناسب با رزوناتورها در بدن استفاده شده که مبتنی بر پژوهش‌های انجام شده بر فرکانس‌های صوتی انسان است، بر اساس الگوی جدید تمرین صدا مشخص می‌شود که هنرجو برای تولید هر صدا از چه رزوناتوری باید استفاده کند. همان‌طور که در نواختن هر ساز نوع وسیله‌ای که نواخت را ایجاد می‌کند متفاوت است (مانند مضراب در سنتور و آرشه در ویالون)، انسان نیز برای ساخت رزوناتور نیازمند صوت نواختی متفاوتی است که در کتاب به توضیح آن پرداخته شده است.

فصل چهارم محصول پژوهشی مستقل و سه ساله در حوزه‌ی خوشه‌های کاربردی و غیرکاربردی است. این خوشه‌ها گرچه در حوزه‌ی زبان‌شناسی ابزاری برای بررسی رفتار و هم‌نشینی واج‌ها هستند، اما در حوزه‌ی گفتار به‌عنوان ابزاری برای پرورش توانایی‌های تولید مطرح می‌شوند.

در بخش پایانی کتاب نیز رویکردی متفاوت برای رفع لهجه در پیش گرفته شده است و روش‌های پیشین به چالش کشیده می‌شود. در فصل پنجم اشاره‌ی مختصری نیز به زبان بدن شده و باورهای عامه‌ی مردم که ناشی از برداشت ناصحیح از تحقیقات و پژوهش‌های علمی بوده‌اند به چالش کشیده می‌شوند.

 

آرش آبسالان در جواب به این سؤال که چرا تصمیم گرفته است حاصل پژوهش‌های خود را بجای 5 جلد کتاب در قالب 1 جلد ارائه کند، پاسخ تلخی دارد. او می‌گوید علیرغم استقبال انتشارات بزرگ کشور از محتوای نسخه‌ی 5 جلدی کتاب، به دلیل سرانه‌ی کم مطالعه در ایران انتشار تمامی 5 جلد برای ناشرین صرفه‌ی اقتصادی نداشته و برای فروش کافی و جلوگیری از این ضرر اقتصادی راهی جز معرفی آبسالان به‌عنوان مترجم کتب نبوده است. در نهایت با حمایت انتشارات تجربه نو، تصمیم به انتشار چکیده‌ای از کتاب و با نام آرش آبسالان به عنوان مؤلف آن گرفته شده‌است.

کتاب بعدی آبسالان با عنوان "زبان ورزها" در دست انتشار است و تکمیل‌کننده‌ی فصل چهارم از کتاب جادوی گفتار خواهد بود. در این کتاب تلاش به کار روی تولید حروف الفبا، بالا بردن توانایی‌های مکانیکی اندام گفتار و تقویت سیستم عصبی در مغز شده است.

 

 

no-alt

آرش آبسالان با سابقه‌ی مطالعاتی علمی پیرامون صدا و بیان علاوه بردریافت جوایز ملی و بین‌المللی در محافل علمی نیز حرف‌هائی زیادی برای گفتن دارد.

نظرات شما

[کد امنیتی جدید]