کد خبر : 61517 پنج شنبه 10 اسفند 1396 - 13:11:13
ساختارها-امکانات-هستند-نه-فقط-محدودیت

مقصود فراستخواه، جامعه‌شناس:

ساختارها امکانات هستند نه فقط محدودیت

سیناپرس: یک جامعه‌شناس ایرانی گفت: در حالی که موضوع 'شرایط امکان' در ایران بسیار بحث برانگیز است، مطالعات اخیر مفهوم جدید و مطمئنی را مطرح می‌کنند.

به گزارش سیناپرس اصفهان مقصود فراستخواه، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، در پنل مشارکت اجتماعی در یازدهمین همایش سراسری سازمان های غیردولتی در اتاق بازرگانی شهر اصفهان با اشاره به اهمیت آشنایی زدایی از مفاهیم مطالبه و کنش‌گری و مشارکت اظهار کرد: کلمات امروزه مرتب آسان می‌شوند و پیوسته لازم داریم کلمات را دشوار کنیم.

وی در ادامه به مسئله مند کردن مشارکت مدنی و سمنی در ایران اشاره کرد و پرسید: در حالی که شرایط امکان، بحث برانگیز و پرمناقشه است آن‌ها که در جامعه ایران مطالبه و کنش گری و مشارکت برای خیر عمومی می‌کردند و می‌کنند، چه ادراک تجربه شده و زیسته شده‌ای از این شرایط امکان داشته و دارند؟

این استاد دانشگاه در ادامه به شرح مطالعه ی خود پیرامون چارچوب نمونه ای از آن ها که در ایران مطالبه و کنشگری میکنند به دو روش تاریخی و میدانی پرداخت و افزود: نتیجه ی مطالعات وی به فهم مجددی از حیطه‌ی امکان‌ها رسانده است که به بخش‌های نظری، ذهنی و وجودی، باور میل‌ها و خلق‌و‌خو، گفتمانی و نهادی و ساختاری تقسیم می‌شود.

در ادامه فراستخواه به شرح بخش نظری پرداخت و تقدیرگرایی ایرانیان را آفتی مهم خواند و افزود: کنشگران موفق ایرانی کسانی هستند که طبق مطالعات صورت گرفته بر این تقدیرگرایی به طرق مختلف فائق آمده اند. راه‌هایی مانند رمززدایی یا رمزگشایی از مفاهیمی مثل خدا، قضا و قدر و هم چنین عمل عقلانی و جمعی انسان ها بخش مهمی از متغیرهای پیش بینی‌کننده‌ی وضعیت آن‌ها است.

وی عاملیت و ساختار را آفت دیگری خواند و ادامه داد: ساختارها ما را محدود می کنند اما عاملیت ما را حذف نمی کنند. ساختارها فقط محدودیت نیستند بلکه امکانات نیز هستند.

این جامعه شناس در بخش ذهنی و وجودی تاکید کرد که در جامعه‌ی ایران گاه افراد دچار فرسودگی ذهنی، وجودی و خستگی عاطفی می شوند در حالی که کنشگران موفق  همواره از نوعی شادمانی ذهنی برخوردار بوده و هستند.

مقصود فراستخواه مسئله دسترسی به اطلاعات را مانعی جدی بر سر راه کنشگران و سمن‌ها خواند و خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها به عنوان نهادهای تولید اطلاعات و انجام پژوهش ها هستند، اما ضعف‌های مضاعف آکادمیک در دو بخش اختیارات و احساس مسئولیت اجتماعی و ابتکارات در آن‌ها وجود دارد.

نظرات شما

[کد امنیتی جدید]