کد خبر : 61468 چهارشنبه 02 اسفند 1396 - 10:14:27
تاکنون-هیچ-موجود-زنده‌ای-در-سایر-سیارات-مشاهده-نشده-است

یک کارشناس زیست شناسی مولکولی مدعی شد:

تاکنون هیچ موجود زنده‌ای در سایر سیارات مشاهده نشده است

سیناپرس: یک کارشناس زیست شناسی مولکولی گفت: گرچه نشانه‌های مولکولی در تعدادی از سیارات به فراوانی یافت می شود، اما برخلاف باور عموم تاکنون هیچ‌گونه حیات موجود زنده‌ای، حتی در مقیاس باکتری‌ها و ویروس‌ها در سیاره ای جز زمین مشاهده نشده است.

به گزارش سیناپرس اصفهان رضا ماه منظر، کارشناس زیست شناسی مولکولی در نشست 176ام باشگاه نجوم اصفهان با عنوان "در جست و جوی حیات" که در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد با اشاره به "ویژگی‌های بنیادین موجودات زنده و پیش نیازهایی شکل گیری و تداوم حیات آنان" اظهار کرد: ویژگی های مهم مریخ برای زیست و شرایط زیست پذیری آن مهم تر از بررسی حیات زمینی در سیارات است.

وی افزود: تشکیل شدن موجود از واحدهای سلولی، تولیدمثل بر اساس واحدهای RNA و DNA، همئوستازی (خودتنظیمی) و پاسخ به محرک‌های بیرونی که بر طبق این تعریف نمی‌توان حیات موجود زنده‌ای را در مریخ تایید کرد. گرچه احتمال می‌رود که این سیاره در گذشته شرایط مطلوب‌تر و مساعدتری را برای حیات داشته است.

این کارشناس اختر زیستت شناسی ادامه داد: وجود گرانش اندک سبب شده است که با گذشت زمان تبخیر آب در سیاره بسرعت انجام شود، چرخه‌ی آب دچار اختلال شود و در نهایت آب به دو صورت گاز و جامد محدود شود.

ماه منظر با بیان اینکه "امروز اتمسفر مریخ از بین رفته است" عنوان کرد: آب یکی از سه ضلع مثلث زندگی است که در مریخ به صورت مطلوب یافت نمی‌شود. مثلث زندگی که شامل سه بخش انرژی، عناصر حیاتی و انرژی است همواره دچار کمبودهایی است که باعث می شود تلاش انسان برای یافتن مکانی برای زندگی جز در زمین با مشکل جدی مواجه باشد.

وی ادامه داد: فاصله ی زیاد زمین از سایر سیار‌ه‌ها و ستاره‌ها را اصلی ترین عامل ناتوانی در انجام تحقیقات و پژوهش‌ها در این حوزه دانست.

این کارشناس اختر زیستت شناسی تاکید کرد: گرچه نشانه‌های مولکولی به فراوانی یافت می شود، اما تاکنون هیچ‌گونه حیات موجود زنده‌ای، حتی در مقیاس باکتری ها و ویروس ها در سایر سیارات مشاهده نشده است و هرگونه ادعایی مبنی بر تایید حیات در سیاره‌ای جز زمین را رد کرد.

ماه منظر از فعالیت های موفق آمیز ماموریت Exo mars، تا سال 2020 برای ادامه ی حیات بشر در مریخ خبر داد وخاطر نشان کرد: آینده‌ی علم اخترشناسی و سفرهای فضایی و بخصوص راه جست‌و‌‌جو برای حیات در بیرون از زمین را روشن و امیدوارکننده است و پرسشی که از صدها سال پیش فکر محققان و منجمان را مبنی بر توانایی انسان در برقراری ارتباط در فضا به خود مشغول کرده بود، قابل پاسخ دادن در چندسال آینده می‌باشد.