کد خبر : 61441 سه شنبه 24 بهمن 1396 - 10:32:28
اصول-شش-گانه-حفظ‌‌-الصحه-در-طب-سنتی-ایرانی

اصول شش گانه حفظ‌‌ الصحه در طب سنتی ایرانی

سیناپرس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: آلاینده های زیست محیطی نقش اثبات شده ای در تهدید سلامت انسان دارند.

به گزارش سیناپرس اصفهان مهرداد زینلیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در نشست چهارم از سلسله نشست های هم اندیشی اساتید که به همت دفتر هم اندیشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، پژوهشکده محیط زیست و مرکز پژوهشی فرآورده های طبیعی و زیستی داروئی دانشگاه اصفهان دوشنبه 23 بهمن ماه، برگزار شد، اظهار داشت: آلاینده های زیست محیطی نقش اثبات شده ای در تهدید سلامت انسان دارند.

وی افزود: تا کنون بسیاری از تغییرات مخرب آلاینده های زیست محیطی در سطوح مختلف مولکولی شناسایی شده است که ارتباط آن ها با بروز بیماری های مختلف را نشان داده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: در آموزه های طب سنتی ایرانی، اصول شش گانه ضروری برای حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری که تحت عنوان سته ضروریه برای حفظ الصحه شناخته می شود، به صورت جامعی به تعامل صحیح انسان با عوامل زیست محیطی توجه نموده است.

زینلیان ادامه داد: با نگاه به هریک از این قواعد شش گانه، تغیرات بیولوژیک مولکولی که در تعادل مزاجی با سلامت انسان اثر تعیین کننده ای دارند، قابل ردیابی هستند. اصول شش گانه حفظ الصحه در طب سنتی ایرانی مواردی همچون هوا، خوردنی و آشامیدنی، حرکت و سکون، خواب و بیداری، استفراغ و احتباس و عوارض نفسانی هستند.

وی با بیان اینکه آلاینده های زیست محیطی تمامی این شش گانه ضروری را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: مطالعات زیادی بر تاثیر هوای آلوده بر ترکیب متیلاسیون DNA دلالت دارد. به عنوان نمونه، مواجهه طولانی مدت با گاز NO2 می تواند هایپومتیلاسیون جزایر cpG ژنوم را به وجود بیاورد که در بالا رفتن ریسک بروز سرطان نقش ثابت شده ای دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: مواجهه مزمن با هیدوکربن های آروماتیک چند حلقه ای (PHAs) در کوتاه شدن طول تلومر کروموزوم ها که با پیری زودرس همراهی دارد، ارتباط مستقیمی دارد.

زینلیان با اشاره به اینکه تغذیه و آلاینده های زیست محیطی ارتباط متقابلی با یکدیگر دارند، اظهارکرد: از یک سو، تغذیه سالم می تواند اثرات مخرب آلاینده های زیست محیطی بر سلامت را کاهش دهد، به عنوان نمونه پکتین موجود در پوست سیب در دفع کامل سرب از بدن نقش مهمی دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، آلاینده های زیست محیطی در آلوده کردن مواد غذایی اعم از محصولات کشاورزی و پروتئین های حیوانی نقش بسزایی داشته و می تواند تهدید کننده سلامت باشد. به عنوان نمونه فلزات سنگین از قبیل کادمیوم، آرسنیک و سرب توسط برگ سبزیجات پهن برگ مثل کاهو و کلم به خوبی از محیط آلوده جذب شده و می تواند از طریق تخریب مکانیسم های ترمیم شکستگی های دورشته ای DNA سبب بروز جهش های سوماتیک در ژنوم و بروز بیماری هایی از قبیل سرطان گردد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد توجه به اصول شش گانه پیشگیری در طب سنتی ایرانی و بکارگیری آن ها می تواند ضمن کاهش اثرات مخرب آلاینده های محیطی بر سلامت انسان، تلاش موثر جهت کاهش این آلاینده ها را نیز ارتقا بخشد.