کد خبر : 61262 شنبه 09 دی 1396 - 09:22:58
گامی-به-سوی-شفاف-سازی‌و-مبارزه-با-فساد-اقتصادی

بررسی اصلاحات ساختاری ایجاد شده در بودجه‌ی 97:

گامی به سوی شفاف سازی‌و مبارزه با فساد اقتصادی

سیناپرس: متخصص حوزه‌ی اقتصاد گفت: بودجه‌ی سال 97 با اصلاحات ساختاری انجام شده برای اولین بار به سمت نوعی از بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد رفته که گامی مهم در جهت شفاف سازی‌و افزایش بهره وری اقتصادی است.

به گزارش سیناپرس اصفهان دکتر صادقی استاد دانشگاه در رشته‌ی اقتصاد، چهارشنبه 6 دی ماه در نشست بررسی لایحه‌ی بودجه‌ی سال 97 که به میزبانی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی منطقه اصفهان برگزار شد اظهار داشت: این بودجه برای اولین بار رفته به سمت نوعی از بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد.

 

وی افزود: در واقع ما سال‌های قبل بودجه را به صورت سنتی تا حد زیادی برنامه ریزی می‌کردیم. بودجه ریزی سنتی یعنی پیش بینی درآمدها، هزینه‌ها که معمولا مبتنی بر سال یا سال‌های قبل بود اما در بودجه‌ی امسال برای اولین بار به یک بودجه ریزی عملکردی توجه کردیم.

 

صادقی در توضیح برنامه ریزی مبتنی بر عملکرد گفت: بودجه ریزی عملکردی به صورت خلاصه یعنی این که ما فعالیت‌ها‌و اهداف توسعه‌ی دولت را مشخص می‌کنیم‌و مشخص می‌شود که دولت در چه حوزه‌هایی می‌خواهد فعالیت کند. مبتنی بر آن یک سری کار آماری اقتصادی بر اساس مدل‌های اقتصادی، درآمدها را مشخص می‌کنیم.

 

وی افزود: درآمدها بر اساس سال قبل نیست. بر اساس تحلیل کارشناسان‌و مدل‌های اقتصادی است. بعد برای تعیین هزینه‌ها بعد از آن که فعالیت‌ها در هر سازمانی  مشخص شد، یک نرم یا شاخص فعالیت مشخص می‌کنیم مثلا برای جاده سازی یک کیلومتر آسفالت، برای آموزش‌و پرورش سرانه‌ی دانش‌ آموز و غیره. برای هر بخش یک نرم مشخص می‌کنیم. قیمت تمام شده را هم بر اساس کارهای کارشناسی مشخص می‌شودو در نهایت بودجه ریزی می‌شود بر مبنای عملکرد.

 

صادقی تصریح کرد: این روند شفافیت را به شدت افزایش می‌دهد. فساد را به شدت کاهش می‌دهد. در واقع مشخص است که دولت به یک سری اهداف مشخص دارد حرکت می‌کند. دولت امسال نسبت به سال‌های گذشته عملکردی‌تر‌و برنامه‌ای تر حرکت کرده.

 

وی افزود: نکته‌ی دوم افزایش شفافیت‌و افزایش انضباط بودجه‌ای است. همان طور که گفتم در بودجه‌ی مبتنی بر عملکرد، دولت به فعالیت‌های خاص بودجه می‌دهد. یعنی اگر شما فعالیتی انجام دادیدو مشخص شد که فعالیتتان کارآمد نبوده، در ایجاد هزینه‌ها درست عمل نکردید، می‌تواند بودجه را تعلیق کند یا  حتی سال‌های دیگر این بودجه تعطیل شود.

 

استاد دانشگاه رشته‌ی اقتصاد با اشاره به دومین اصلاح ساختاری بودجه گفت: دولت به یک نوعی ردیف‌های متفرقه را در این بودجه به شدت کاهش داده. از 337 ردیف به 138 ردیف کاهش پیدا کرده‌و از 20 درصد به 11 درصد رسیده.

 

صادقی با اشاره به تعریف ردیف‌های بودجه گفت: ردیف‌های متفرقه یعنی در هر سازمانی ما یک بخش هزینه‌ای داریم که ردیف متفرقه‌ی بودجه است که مبتنی بر یک اصل انعطاف پذیری است به این صورت که مدیر بتواند بر اساس شرایطش مبالغ بودجه را جابه جا کند. مثلا بودجه‌ی عمرانی به جاری منتقل کند. این اصل می‌تواند به شدت شفافیت را کاهش دهدو فسادو ناکارآمدی را زیاد کند. در این بودجه ردیف‌های متفرقه تقریبا نصف شده و رفته در بخش فعالیت‌ها که به شدت می‌تواند شفافیت را افزایش دهد.

 

وی با بیان سومین اصلاح ساختاری اظهار داشت: بحث بعدی تمرکز زدایی است. یعنی دولت آمده خیلی از بخش‌ها را که به صورت مرکزی‌و از تهران ‌ تخصیص بودجه می‌داده‌ واگذار کرده به استان‌ها. یعنی هر استان می‌تواند تخصیص دهد بودجه را.

 

صادقی با ضعیف خواندن عملکرد دولت در این بخش گفت: دولت می‌توانست دراین حوزه بخش‌های بیشتری را تخصیص بودجه دهد. بخش‌هایی که بودجه را اختصاص داده آموزش‌و پرورش است‌و بخش سلامت. یعنی به بخش‌هایی تخصیص داده که همه‌اش هزینه‌های جاری‌و دست مزد است. یعنی سازمان برنامه‌و بودجه‌ی استان نمی‌تواند خیلی در آن دخل‌و تصرف کند یا کارآیی را بالا ببرد.

 

وی افزود: دولت یک سری اولویت‌های بودجه‌ای مشخص کرده که دولت به شدت به آن‌ها بودجه تخصیص داده. بحث آب، محیط زیست، ریزگردها، آلودگی هوا، حمل‌و نقل ریلی، توسعه‌ی سواحل مکران که سواحل جنوبی برای بحث‌های تجاری‌و ترانزیتی توجه شده، تقویت بنیه‌ی دفاعی در اولیت‌های دولت مشخص شده. دو بخش هم هست که قابل توجه است. بحث تولیدو اشتغال و بحث عدالت اجتماعی که بحث یارانه‌ها و بحث خط فقر است که دولت به شدت به آن توجه کرده است.

 

صادقی با بررسی بودجه‌ی نهادهای عمومی گفت: تغییر دیگر که در این لایحه اتفاق افتاده جدول 17 حذف شده. جدول 17 بودجه‌ی نهادهای غیر دولتی است. بودجه را می‌شود به سه بخش بودجه‌ی عمومی که هزینه‌ی وزارت‌ خانه‌ها‌و غیره می‌شود، بودجه‌ی شرکت‌های دولتی، شرکت نفت‌، شکرت‌هایی که بالای 50 درصدشان دولتی هستند‌و بودجه‌ی موسسات عمومی غیر دولتی.

 وی افزود: که در واقع هیچ پاسخ‌گویی به دولت ندارند. هر ساله مبالغ خیلی زیادی حدود چندهزار میلیار را از بودجه می‌گیرند بدون هیچ گونه پاسخ‌گویی. برای اولین بار این جدول حذف شده‌و آمده ذیل وزارت فرهنگ‌و ارشاد. یعنی به نوعی نظارت پذیر شده که باید به صورت سه ماهه یا سالیانه گزارش بدهند به وزارت فرهنگ‌و ارشاد که این پول را برچه اساسی گرفته‌اندو چه فعالیتی دارند انجام می‌دهند.
 

صادقی خاطر نشان کرد: شاید اولین قدم برای افزایش شفافیت‌و افزایش کارآیی بودجه‌های فرهنگی است که به یک نوعی یک انقلاب کوچک محسوب می‌شودو امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

نظرات شما

[کد امنیتی جدید]