کد خبر : 61017 یکشنبه 18 تیر 1396 - 12:00:02
با-شکلات،-قدرت-مغزی-خود-را-تقویت-کنید

نتایج یک مطالعه جدید:

با شکلات، قدرت مغزی خود را تقویت کنید

سیناپرس: دانشمندان ایتالیایی در مطالعه اخیر خود دریافته اند، مصرف روزانه کاکائو به عنوان یک مکمل غذایی می تواند برای مقابله با انواع مختلف زوال شناختی مورد استفاده قرار گیرد.

مطالعات گسترده ای بر روی خواص کاکائو صورت گرفته است. طی سال ها تحقیق، محققان دریافته اند که طیف وسیعی از مواد شیمیایی موجود در کاکائو، دارای اثرات درمانی مختلفی است.

به عنوان مثال، پلی فنول (polyphenols) موجود در کاکائو تلخ باعث افزایش آرامش و شادی فرد می شود؛ همچنین فلاونول (flavanol) قادر به معکوس کردن روند کاهش حافظه مرتبط با افزایش سن است. البته نباید فراموش کرد که کاکائو حاوی ماده شیمیایی سمی تئوبرومین (theobromine) است و درصورت مصرف بیش از حد، فرد درخطر مسمومیت قرار می گیرد.

در مطالعه اخیر، تأثیرات مصرف حاد و مزمن فلاونول موجود در کاکائو بر فعالیت مغز و به طور خاص، تأثیر آن در درازمدت مورد ارزیابی قرار گرفت.

(تصویر: gettyimages)

از شرکت کنندگان در این مطالعه خواسته شد تا مقادیر کم، متوسط و زیاد کاکائو را به شکل نوشیدنی یا تکه های کاکائو در بازه زمانی 5 روزه و 3 ماهه مصرف کنند. شواهد کافی که از تأثیرات مثبت کاکائو بر سلامت انسان حمایت می کند، بدست آمد و به طور خاص، این تأثیر در ترکیبات فلاونول مشاهده شد.

محققان دریافتند، خوردن منظم کاکائو با بهبود حافظه کاری و پردازش اطلاعات بصری در ارتباط است و کاکائو می تواند به طور خاص، برای برخی افراد بسیار مفید باشد.

در گروه سالمندان، مصرف طولانی مدت فلاونول موجود در کاکائو منجر به بهبود توجه، پردازش ذهنی، حافظه کاری شده و بیشترین اثر بر روی افراد دچار اختلالات شناختی خفیف یا مرحله آغاز از دست دادن حافظه گزارش شد.

به گفته والنتینا سوچی و میشله فرارا، نویسندگان این مطالعه و از محققان دانشگاه لاکویلا (ایتالیا)، نتایج بدست آمده نشان می دهد که فلاونول موجود در کاکائو از توانایی محافظت از عملکرد شناختی در میان جمعیت آسیب پذیر (سالمندان) برخوردار بوده و در طول زمان می تواند منجر به بهبود عملکرد شناختی فرد شود.

برای افراد سالم بدون مشکل از دست دادن حافظه، کاکائو می تواند باعث افزایش عملکرد شناختی شده و در حقیقت، نقش حفاظتی از عملکرد شناختی را ایفا کند.

نتایج این مطالعه در Frontiers in Nutrition منتشر شد.

مترجم: معصومه سوهانی