کد خبر : 46088 پنج شنبه 28 مرداد 1395 - 08:15:00
آیا-گیاه-خواری-برای-همه-مفید-است؟

پاسخ متخصصان تغذیه درباره یک سوال بسیار مهم و همه گیر:

آیا گیاه خواری برای همه مفید است؟

سیناپرس: گیاه خوار بودن یک وزنه بردار در مسابقات المپیک موجب شده است تا مباحث جدیدی درباره این نوع رژیم غذایی به راه بیفتد و به همین دلیل نیز متخصصان علوم تغذیه نسبت به این امر عکس العمل نشان داده و می گویند که این رژیم برای همه مناسب نیست.

بسیاری از افراد با شنیدن این نکته که تنها وزنه بردار مرد آمریکایی حاضر در المپیک ریو یک گیاه خوار است بسیار تعجب کردند. کندریک فاریس که در المپیک سال جاری موفق به بلند کردن وزنه 357 کیلوگرمی (در مجموع دو حرکت یک ضرب و دو ضرب) و شکستن رکورد آمریکا در وزن 94 کیلوگرم شده بود در سال 2014 میلادی به رژیم گیاه خواری روی آورده بود.

گیاه خواری برای همه افراد مناسب نیست و خطرهای سلامت خاصی با حذف گوشت از رژیم غذایی برای افراد به وجود می آید. برای مثال احتمال عدم دریافت پروتئین کافی، ویتامین D، B12، کلسیم، آهن، روی و دیگر موارد در افراد زیاد می شود.

فاریس در این باره بیان کرد: «زمانی که مردم به یک رژیم غذایی خاص فکر می کنند اغلب فکر آنها درگیر چیزهایی می شود که نمی توانند در این رژیم بخورند. مردم از من می پرسند که آیا تو هر روز سالاد می خوری؟ من واقعا این اندازه سالاد مصرف نمی کنم؛ اما دوست دارم به این قضیه به عنوان داشتن انتخاب های بیشتر نگاه کنم. چیزهای بسیار زیادی در این رژِم غذایی برای خوردن وجود دارد.» شروع یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاه خواری مزایای خاصی برای سلامت افراد دارد. برای مثال، شاخص توده بدنی آنها کاهش یافته و خطر مرگ زودرس نیز کم می شود اما اتخاذ این رژیم غذایی برای سالم بودن اقدامات احتیاطی ویژه ای را می طلبد.

گیاه خواری برای همه افراد مناسب نیست و خطرهای سلامت خاصی با حذف گوشت از رژیم غذایی برای افراد به وجود می آید. برای مثال احتمال عدم دریافت پروتئین کافی، ویتامین D، B12، کلسیم، آهن، روی و دیگر موارد در افراد زیاد می شود. با این حال می توان با کسب دانش کافی در این زمینه و جستجوی دیگر منابع غذایی مناسب و جایگزین گوشت این مواد مغذی را به بدن خود رساند. علاوه بر این مصرف روزانه مولتی ویتامین ها نیز در این رژیم غذایی توصیه می شود.

این وزنه بردارد انتخاب های بسیار زیادی برای خوردن دارد که می تواند مواد مغذی مورد نیاز برای بدن او را تامین کند. برای مثال مصرف لوبیا، آوکادو و وانیل و نوشیدنی های پروتئینی با طعم شکلاتی، سویا، دانه های مغذی، توفو، عدس و آجیل می تواند منابع پروتئینی بدن افراد را تامین کند. فاریس در این باره می گوید: «ما لزوما به نحوه فراوری غذاها اعتماد ندارم. ما با قتل عام توده حیوانات موافق نیستم و همین نیز موجب شده است تا به رژیمی که گیاه خواری نامیده می شود روی بیاورم.»

علاوه بر کاهش وزن، افزایش سلامت قلب و... اتخاذ یک رژیم غذایی منبتی بر گیاه خواری مزایای زیست محیطی بسیاری داشته و از حقوق حیوانات دفاع می کند. علاوه بر این بر اساس گزارش ها افراد گیاه خوار کلسترول و فشار خون پایین تر را تجربه می کنند و حتی خطر ابتلا به سرطان پروستات نیز در این افراد کاهش می یابد.

به این ترتیب بهتر است تا پیش از روی آوردن به چنین رژیمی، ابتدا به پزشک مراجعه کنید و با بررسی وضعیت بدنی خود، خطرات و یا مزایای مستقیم این رژیم برای بدن خود را ارزیابی کرده و سپس برای تصمیم گیری اقدام کنید.

منبع: medicaldaily

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

نظرات شما

[کد امنیتی جدید]