کد خبر : 39900 شنبه 22 خرداد 1395 - 05:00:00
کاهش-آلایندگی-با-تبدیل-دی-اکسید-کربن-به-سنگ

راهکاری کارآمد برای بحران جهانی دی اکسید کربن:

کاهش آلایندگی با تبدیل دی اکسید کربن به سنگ

سیناپرس: به تازگی دانشمندان موفق شده اند تا طرحی که در سال 2012 میلادی آغاز شده بوده است را به سرانجام رسانده و روشی را ابداع کنند که می توان به کمک آن آلودگی های دی اکسید کربن را به ساختارهایی جامد و صخره مانند تبدیل کرد.

به نظر می رسد که پمپ کردن دی اکسید کربن به بازالت های آتشفشانی می تواند یک روش بسیار موثر برای جذب کربن باشد. در سال 2012 بود که دانشمندان برای نخستین بار دست به آزمایش هایی در ایسلند زدند که این پروژه توسط آنها کربفیکس (CarbFix Project) نام گذاری شد.

از آن تاریخ به بعد دانشمندان هر روزه چندین تن از دی اکسید کربنی که از نیروگاه تولید برق زمینی این کشور تولید می شد را به سنگ های بازالتی در عمق یک هزار و 600 فوتی از سطح زمین (بیش از 487 متر) تزریق کردند. حال نتایج این فرایند توسط آنها به عنوان یک مقاله علمی تهیه و عرضه شده است که نشان از موفقیت این طرح دارد.

در این مقاله که در نشریه بین المللی علوم (Science) منتشر شده است، مشخص گشته است که 95 درصد از گازی که در زیر زمین انباشته می شده است، به سنگ های معدنی سخت کربنی تبدیل شده اند. این امر از این نظر جالب است که این سنگ ها تنها در بازه زمانی دو ساله شکل گرفته اند.

مزیت این روش این است که برای انجام این کار نیازی به تبدیل کردن گاز دی اکسید کربن به مایع نیست زیرا در سایر روش ها، چنین فرایندی اجتناب ناپذیر به نظر می رسید و انجام آن نیز به صرف انرژی نیاز داشت. در این روش دانشمندان تنها گاز دی اکسید کربن را با آب مخلوط کرده و یک مایع نیمه سفت گازدار به دست آوردند که می تواند در طول دو سال به سنگ های کربنی تبدیل شود.

این پروژه تا به امروز مقدار 5 هزار تن دی اکسید کربن را به صورت سالانه در زیر زمین انباشته کرده است. نکته بارز در این طرح این است که پالایش هر تن دی اکسید کربن به کمک آن تنها 30 دلار هزینه خواهد داشت که در مقایسه با روش های قبلی که 65 و 100 دلار برای هر تن هزینه داشتند، بسیار مقرون به صرفه به نظر می رسد. با این وجود دانشمندان معتقدند که این روش نیز هنوز به عنوان روش نهایی و بهینه برای مبارزه با آلایندگی دی اکسید کربن نیست و تلاش برای یافتن راه های بهتر ادامه خواهد داشت.

منبع: engadget