کد خبر : 34611 یکشنبه 22 فروردین 1395 - 06:15:00
تطبیق-یافتن-ویروس-اچ-آی-وی-با-حملات-دستکاری-ژنتیکی

اثبات عدم کارایی امیدوارکننده ترین روش درمان اچ آی وی:

تطبیق یافتن ویروس اچ آی وی با حملات دستکاری ژنتیکی

سیناپرس: به تازگی دانشمندان با بررسی ویروس اچ آی وی دریافته اند که این ویروس توانسته است تا در مقابل حملات دستکاری ژنتیکی مقاومت کرده و خود را با آن سازگار سازد.

ویروس اچ آی وی را می توان یکی از ترس های بسیار بزرگ بشر امروزی به حساب آورد و به همین دلیل نیز دانشمندان به شدت به دنبال راهکارهایی برای غلبه بر این ویروس هستند و در این میان هر چند وقت یک بار راهکارهایی ارائه می شوند که بسیاری از متخصصان را به رفع این ویروس و به طبع آن پیشگیری از ابتلا به ایدز امیدوار می سازند.

نمونه بارزی از این روش ها را می توان روش CRISPR دانست که بر پایه دستکاری ژنتیکی انجام می شود و دانشمندان بسیاری در سراسر جهان در باره آن هیجان زده شده اند. با این حال تحقیقات جدید انجام شده نشان از این دارند که این روش علیرغم شروع خود خود، چندان موفق نخواهد بود.

دلیل این امر نیز این است که ویروس های اچ آی وی می توانند خود را با تغییرات ژنتیکی حاصله از فرایند CRISPR سازگار سازند و به این ترتیب از این حمله جان سالم به در ببرند. دکتر چن لیانگ از دانشگاه مک گیل در مونترال کانادا به تازگی در تحقیقات خود به این موضوع پی برده و آن را به رسانه ها انتقال داده است.

یافته ها لیانگ نشان دادند که ویروس اچ آی وی پس از دو هفته آزمایش این روش توانسته است تا خود را به نحوی تغییر بدهد که بتواند از حمله CRISPR در امان بماند. به این ترتیب می توان گفت که این ویروس از جهش های ژنتیکی برای بقا استفاده می کند و همین امر نیز کار را برای دانشمندان دشوارتر از پیش خواهد ساخت.

منبع: gizmodo