کد خبر : 1214 یکشنبه 12 بهمن 1393 - 19:25:25
برخی-از-نهنگ-ها-از-طریق-استخوان-می-شنوند

برخی از نهنگ ها از طریق استخوان می شنوند

سیناپرس: محققان دانشگاه های ایالتی سن دیگو و کالیفرنیا دریافتند که استخوان نهنگ های بی ‌دندان (baleen whales) فرکانس های پایین امواج صوتی را جذب کرده و آن را به طور مستقیم به سمت گوش ها هدایت می کند تا جانور از این طریق آنها را بشنود.

سینا پرس : گونه های مختلفی از نهنگ های بی ‌دندان ( baleen whales ) همچون نهنگ آبی ، نهنگ  minke ، هونهنگ (right whale) ، نهنگ خاکستری و نهنگ باله که از جمله بزرگترین جانوران روی خشکی و دریاها محسوب می شوند ، توانایی برقراری ارتباط از راه دور را برای بقای خود دارند .

دانشمندان معتقد هستند که تولید آوا و فرکانس صوتی پایین به عنوان راهی برای برقراری ارتباط و اشتراک گذاشتن اطلاعاتی چون فرصت های تغذیه و جفت گیری در بین جانوران بسیار مهم است . اما تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه ایالتی سن دیگو و دانشگاه کالیفرنیا ، سن دیه گو نشان می دهند که چگونه استخوان نهنگان بی ‌دندان ( baleen whales ) فرکانس های پایین امواج صوتی را جذب کرده آن را به طور مستقیم به سمت گوش ها هدایت می کند .

لازم به توضیح است که گونه نهنگ های  بی ‌دندان ( baleen whales ) گروهی از نهنگ ها هستند که به جای دندان در دهان خود صفحه های شانه ای دارند که به هم فشره بوده و متراکم هستند . بیشتر نهنگ های بزرگ جثه در این گروه از نهنگ ها جای می گیرند .

محققان در رابطه با عملکرد این سیستم شگفت انگیز  چنین توضیح می دهند : " دو راه اصلی برای جذب و ارائه امواج صوتی در جانوران وجود دارد . یکی از راه ها ، از طریق امواج فشار به وسیله گذر از بافت نرم صورت می گیرد و دیگری از طریق جذب توسط استخوان ها و انتقال آن به گوش انجام می شود . "

دانشمندان برای پیدا کردن و اثبات این مساله ،  از استخوان جمجمه یک نهنگ باله استفاده کرده و از طریق شبیه سازی توسط کامپیوتر روند فرایند جذب صدا و انتقال آن را بررسی کردند . نتایج این آزمایش ها نشان می دهند که رسانایی استخوان امواج صوتی را فشرده و تقویت می کند و این نوع از استخوان های نهنگ ها ده بار نسبت به امواج صوتی فرکانس پایین حساس هستند .

یکی از زیست شناسان دانشگاه ایالتی سن دیگو در این رابطه توضیح می دهد که این مکانیزم جذب و انتقال امواج با فرکانس صوتی پایین توسط استخوان در نهنگ باله ، به احتمال زیاد در سایر گونه نهنگ های بی دندان ( baleen whales ) وجود دارد و شناسایی این مکانیزم کشف بزرگی به حساب می آید .

این پژوهش ها پنجره ای جدید در رابطه با نحوه شنیداری موجودات جهان که از مکانیزم عجیبی پیروی می کنند ، بر روی جانور شناسان باز کرده است . لازم به ذکر است که این تحقیقات نکته دیگری را نیز برای ما روشن می سازد و آن این است که ساختار آناتومیک موجودات زنده تصادفی نبوده و عملکردی است و اغلب در مسیرهای غیر منتظره ، با مهارت و به زیبایی طراحی شده اند .

در پایان باید خاطر نشان کرد که این پژوهش ها و تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله PLOS ONE به چاپ رسیده است .

منبع