کد خبر : 1193 دوشنبه 17 آذر 1393 - 15:29:14
افزایش-بازده-تولید-برق-از-صفحات-خورشیدی-تا-40-درصد

افزایش بازده تولید برق از صفحات خورشیدی تا 40 درصد

سیناپرس: تولید برق از پرتوهای خورشید به لطف صفحات خورشیدی امکانپذیر شده است اما مشکل اینجاست که بازده این صفحات تقریبا ناامید کننده است. حالا گروهی از محققان این مشکل را تا حد چشمگیری حل کرده اند.

سیناپرس: محققانی در استرالیا که در عرصه تولید انرژی الکتریکی از خورشید فعالیت می کنند بازده تولید برق به این روش را تا 40 درصد افزایش داده اند، رقمی که تقریبا در دنیا رکوردی تازه محسوب می شود.

بخش کلیدی این پروژه استفاده از فیلتر نوری رایج برای جذب نور خورشید است. این درحالی است که در صفحات خورشید فعلی از همین مواد استفاده می شود اما در روش جدید بخش بیشتری از پرتوهای خورشیدی به برق تبدیل می شود. درحقیقت در این روش متفاوت نور خورشید به طرز متمرکز شده ای به صفحات خورشیدی تابیده می شود و بدین ترتیب برق بیشتری تولید می شود.

تولید مؤثرتر برق به این روش بارها در سیدنی مورد آزمایش قرار گرفته و هر بار محققان را امیدوارتر از قبل کرده است.

آژانس انرژهای تجدیدپذیر استرالیا حمایتهای مالی قابل توجهی از این پروژه کرده است. دلیلش هم به خوبی معلوم است. با استفاده از این روش برق بیشتری از همان صفحات خورشیدی شناخته شده تولید می شود.

دکتر مارک کیورس که محققان را در این پروژه هدایت کرده است می گوید: ما از سلولهای خورشیدی تجاری رایج در سراسر جهان برای تولید میزان بیشتر برق استفاده کرده ایم اما تفاوت در نوع به کارگیری آنهاست. از این رو می توان گفت تولید بیشتر برق با استفاده از صفحات خورشیدی در هر نقطه دیگری از جهان امکانپذیر است.

به لطف چنین ابتکارعملی می توان امیدوار بود فناوری صفحات خورشیدی با استقبال بیشتری در سراسر جهان همراه شود.

منبع